Als ik in een rijdend voertuig rechtstandig omhoog spring en ik blijf 10 sec. in de lucht,kom ik dan weer op mijn startplek neer?

Bij de start heb ik een snelheid gelijk aan die van het voertuig,maar tijden die 10 sec. zal mijn snelheid toch afnemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Ja, je komt weer neer op je startplek. Dat komt omdat jij en de trein dezelfde snelheid hebben. Met andere woorden: je versnelling ten opzichte van de trein is 0, niet positief of negatief.

Hier kun je aan zien dat snelheid relatief is. Je hebt alleen snelheid ten opzichte van iets anders. Als je gewoon op de grond staat, telt je relatieve snelheid ten opzichte van de aarde. Als je in de trein staat, telt je relatieve snelheid ten opzichte van de trein.

De aarde beweegt ook met duizelingwekkende snelheid door het heelal, en toch kun je springen zonder kilometers verderop weer neer te komen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ahum: rijdend voertuig, niet trein. Al blijft het principe hetzelfde.

Het kan zelfs nog gekker: als je in een vliegtuig zit dat op hoge snelheid vliegt, en je springt omhoog, zit je ook niet tegen de achterwand aangeplakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat je in de lucht"zweeft",(ik heb expres 10 sec. aangegeven) wordt je toch niet meer "gedragen "door het voertuig en zou m.i. je eigen snelheid af moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft ook niet te worden gedragen. Je snelheid blijft gelijk zolang er niets is dat je afremt. De enige reden dat je niet oneindig met dezelfde snelheid omhoog vliegt als je springt, is dat je verticale snelheid wordt afgeremd door de zwaartekracht. Maar als het gaat om je voorwaardse snelheid: het voertuig, de lucht in dat voertuig en jijzelf hebben allemaal dezelfde snelheid, dus is er niets om jou af te remmen. Wat dat trouwens ook voor effect heeft: als je omhoogspringt in een rijdend voertuig, en het voertuig remt af, rem jij niet mee af. Dan kun je tegen de voorwand van het rijdende voertuig aan klappen. Dat is net zoals je door de voorruit heen kan vliegen van een hard remmende auto, als er niets (in het bijzonder geen gordel) is dat jou mee afremt. Bij zo'n grote negatieve versnelling is de wrijving van je stoel niet meer voldoende om je tegen te houden, jij gaat gewoon door op vrijwel dezelfde snelheid die je had vóór het remmen. Ook leuk: als je de lucht in springt op het moment dat het voertuig heel hard optrekt (dus versnelt), kun je jezelf van de achterwand af schrapen. Niets houdt je tegen, dus hou je dezelfde snelheid. Alleen heeft het voertuig een versnelling ten opzichte van jou, waardoor je nader kennis maakt met de achterwand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De enige reden dat je niet oneindig met dezelfde snelheid omhoog vliegt als je springt, is dat je verticale snelheid wordt afgeremd door de zwaartekracht." Dan moet ik wel even volledig zijn en mezelf corrigeren: je wordt afgeremd door zwaartekracht én luchtweerstand. Beide spelen geen rol in een afgesloten horizontaal bewegend voertuig. Ten opzichte van de aarde spring je met een boog, waarbij je voorwaardse snelheid gelijk blijft (evenveel km/u als de snelheid van het voertuig ten opzichte van de aarde) en je verticale snelheid vanaf het losraken van de vloer vertraagt, tot stilstand komt en in tegengestelde richting (omlaag) weer versnelt. Ten opzichte van het voertuig spring je recht ophoog, waarbij ook weer je voorwaardste snelheid gelijk blijft (0km/u ten opzichte van het voertuig) en je verticale snelheid vanaf het losraken van de vloer vertraagt, tot stilstand komt en in tegengestelde richting (omlaag) weer versnelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan de vraag nu wel sluiten,maar dan spreek ik me zelf tegen en dat is niet goed voor mijn GV imago!
Oftewel,ik ben er nu helemaal uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was m.i. de beste uitleg,vooral jouw toevoegingen!

Andere antwoorden (7)

In principe hoeft je snelheid niet af te nemen... Maak zo'n sprong maar eens in de trein... je blijft dan gewoon op je plaats (tov de trein).

Als je dit op een rijdende vrachtauto doet, zal de rijwind je inderdaad afremmen, en val je daarmee buiten de vrachtauto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens de start heeft u inderdaad dezelfde snelheid als de auto. In de lucht is er voor u echter geen aandrijving meer en zal de snelheid afnemen. Er is bijv sprake van luchtweerstand, tijdens de sprong. Het zit er dik in dat u dus achter de auto terecht komt en niet weer land op de auto zelf.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je springt niet op een auto, maar in een trein. Ook de lucht in de trein heeft, anders dan de lucht buiten een auto, dezelfde snelheid als de trein. Je hebt geen aandrijving nodig om een constante snelheid te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, lees ik ook verkeerd: in een rijdend voertuig. Maar het principe blijft hetzelfde: je springt erín, niet eróp.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
En wat nu als het rijdende voertuig een cabrio is? Dan gaat mijn verhaal gewoon weer op.
Dan zal je gewoon op dezelfde plek landen in de auto.
Ga maar eens springen in een vliegend vliegtuig. Dan ligt je toch ook niet ineens achterin de staart?
Dit heeft met luchtdruk te maken binnen de ruimte waar je in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus als ik de luchtdruk verlaag (wat ze juist doen in het vliegtuig) of verhoog, ga ik voor of achteruit? Het heeft er mee te maken dat alles, dus ook de lucht in het vliegtuig, beweegt. Snelheidsveranderingen treden alleen op als er krachten werken, bij het springen in een vliegtuig is er niets dat kracht op je uitoefent... In een accelererend vliegtuig springen zou je wel verplaatsen.. of tijdens het remmen....
Nee, laat maar maar een kilo lood en een veertje op de maan vallen, beide raken op het zelfde moment de grond. Voor jouw geval het zelfde daar ook de lucht de zelfde snelheid heeft, als het voortuig en de persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb ik vroeger heeeeeel maar dan echt heel erg lang over zitten nadenken. Ik kwam zelf op het volgende.

Wanneer je in een voertuig die gesloten is. Dus geen contact heeft met buiten, dan is er geen wrijving of afremmateriaal. Doe je hetzelfde op bijvoorbeeld een vrachtwagen aanhanger. Dan kom je niet op dezelfde plek neer. Dan wordt je geremd door de lucht.

De reden waarvoor je in een gesloten voertuig op dezelfde plek terecht kom is zo te verklaren.

Wanneer je constant 100km per uur rijd en je laat je sleutels vallen, dan valt hij precies neer waar jij hem om hoog hield. Er is immers geen wrijving wat hem tegenhoud.
Als je hetzelfde doet tijdens het optrekken van 0-100 dan vliegen je sleutels wel naar achteren.
Dit heeft te maken met de versnelling. Als je versnelling "nul" is, dan kom je op dezelfde plek neer.
Het maakt niet uit hoe hard je rijd, als je maar niet versnelt of vertraagt.
Laten we zeggen dat je constant 120 rijdt. Dan gaat dus alles wat in die auto zit met dezelfde snelheid. Er is geen versnelling of vertraging. Gooi een sleutel of balletje naar boven en hij komt zo weer in je handen terecht.
Probeer je hetzelfde tijdens remmen of optrekken dan komt die bal ergens anders terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt op dezelfde stoel terecht, tenzij het een cabrio is en je wind vangt bij 't springen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alleen 10 seconden in de lucht blijven hangen lukt niet - zulke grote auto's bestaan niet, en ook kan je niet zo hoog springen. Maar als de auto dus groot genoeg zou zijn, het een gesloten auto is, en jij zo gigantisch hoog kon springen, dan zou je weer precies op dezelfde plek terecht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb met opzet 10 sec. aangegeven,hoewl ik weet dat het niet mogelijk is,evenzeer heb ik daarom voeruig gezet,om niemand op het verkeerde been te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, waarom ook niet, een hypothetisch gigantisch rijdend hotel met balzaal ter hoogte van een flat met 20 verdiepingen, op een planeet met heel lage zwaartekracht. Bedenk er iets leuks bij. In theorie is het mogelijk, en die tien seconden laten mensen verder nadenken dan 'je bent maar een fractie van een seconde in de lucht, dus dan is de auto maar verwaarloosbaar verder gereden, dus kom je op zo'n beetje dezelfde plek neer'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt hem(me) helemaal door,maar zo exorbitant wilde ik het niet maken!
Tijdens een sprong 10 sec. in de lucht blijven hangen is voor een mens onwaarschijnlijk lang:

mogelijkheid 1; je hebt leren vliegen, waar je terechtkomt is erg onzeker

mogelijkheid 2; je bent met je kraag aan een kapstokhaak blijven hangen en na ruim 9 sec. is je kraag uitgescheurd. In dit geval kom je ongeveer weer op je startplek neer.

Ik hou het zelf op mogelijkheid 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk!