Welk rijbewijs heb ik nodig voor een bus als ik de bankjes er grotendeels uit sloop?

Het gaat om een Amerikaanse schoolbus. Ik wil dus in principe geen personen gaan vervoeren, maar dingen, en zal hoogstens 8 personen willen vervoeren. Moet ik dan het toch het rijbewijs hebben voor hoeveel mensen er in zouden passen als de bankjes er wel in zouden zitten? Of zal D voldoende zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tot 7,5 ton mag je met rijbewijs B rijden, en dan mag je max 8 personen vervoeren. Als het ledig gewicht van de bus meer dan 7,5 ton is mag je er niet met een B rijbewijs mee rijden.

Je zou jouw bus moeten registreren als kampeerwagen, mits het gewicht minder is dan 3,5 ton. Als hij zwaarder is moet je het C rijbewijs hebben. Alle regels omtrent Nederlandse rijbewijzen in onderstaande link:

Bronnen:
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/kentek...

Als jij inclusief bestuurder 9 personen max in de bus wil hebben Dan zal het voertuig gekeurd moeten worden en geregistreerd moeten worden als zijnde camper Dan zal je een c rijbewijs moeten hebben Als de bus meer dan 9 personen aan stoelen heeft zal je een d rijbewijs moeten hebben met chauffeurs diploma die geldig is

Je zou de wagen om kunnen laten keuren voor c rijbewijs. Als camper om laten keuren houd in dat er ook faciliteiten zoals bijvoorbeeld vaste slaapplaats, aanwezig moeten zijn. bron... Ik ben ooit op een filmset een kerel tegen gekomen die zijn touringcar (bus) als rijdende kantine / kleedkamer had omgebouwd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100