Waarom zijn bij een vorkheftruck de achterwielen gestuurd?

Ik liep vanochtend over de helihaven van de Jaarbeurs Utrecht uit een eerdere vraag ( http://www.goeievraag.nl/vraag/helihaven.517794 ). Daar zag ik een kleine vorkheftruck die bezig was pallets te verplaatsen.

Mij viel op dat de vorkheftruck stuurde met zijn achterwielen, dus niet met zijn voorwielen zoals een normale auto.

Wat is daar de reden voor?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een van de belangrijkste voordelen is de korte draaicirkel, die wordt gemeten vanaf de vaste as. (punt van de lepels naar vooras is veel korter als naar de achteras) Los van de betere handeling levert dit veel meer opslagruimte op, stellingen kunnen veel dichter op elkaar staan / rijpaden smaller zijn. Je kunt dus in een hal veel meer goederen opslaan dan als je een heftruck met voorwiel besturing zou gebruiken.

Je kunt dan heel scherp draaien zonder met de voorkant scheef te gaan . Dus de neus staat bijna stil en de achterkant zet het voertuig recht of ? Net als een boot die stuurt ook met achterkant . Bij een boot is het voordeel makkelijker te visualiseren dus de punt gaat niet ( bijna ) en de achterkant zwaait uit . Er zijn bog een paar voordelen ( en ook veel nadelen ) het vaste gewicht drukt op de achterkant en de voorkant kan dan zonder ingewikkeld stuur mechanisme genaakt worden dus stabiel en meer voor de lading . . Nog iets het sturen met veel gewicht op de voor AS brengt veel instabiliteit . Er zijn er ook met sturende voorwielen net waar het voor gebruikt wordt . Ja er zijn ook nadelen aan sturende achterwielen het is eerst even lastig .

Ben zelf heftruck-chauffeur geweest.door de besturing via de achterwielen is het veel makkelijker om nauwkeurig met de vorken te werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100