Kan je een vrachtwagen lichter maken door er zakken helium in te doen?

Zodat er meer vracht mee kan of dat je dan niet aan je max laadvermogen zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Ja, maar alleen in theorie. Voor elke kilo die je de vrachtwagen lichter wilt maken heb je 75 liter heliumgas nodig. Dus is je vrachtwagen niet groot genoeg om het gewicht significant te laten afnemen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je verlicht de vrachtwagen zelf niet. De aantrekkingskracht van de aarde ten opzichte van de massa van de vrachtwagen daarin tegen wordt wel weer verkleint. (wetten van Newton jongens)
escape
10 jaar geleden
De verlichting heeft er niets mee te maken. Als je heliumzakken in de vrachtwagen doet, zal een weegbrug minder aangeven. Ook al ga je nog zo ingewikkeld doen. Punt uit.
Nee je maakt de vrachtwagen zelf niet lichter.
De een massa verkleinen kan alleen als je iets weg haalt van die massa. Kortom als je een vrachtwagen lichter wilt maken kun je de volgende dingen doen:
- minder brandstof meenemen
- banden vullen met stikstof IPV lucht
- Bijrijdersstoel verwijderen
- Dakbekleding verwijderen.
En hier kan ik natuurlijk behoorlijk lang mee door gaan.

Het punt is dat je met Helium ballonnen de massa van een voorwerp niet veranderd. De aantrekkingskracht daarin tegen zou je wel kunnen verminderen. Het resultaat daarvan is dat je minder druk op je banden hebt waardoor je bijvoorbeeld in de bochten of tijdens acceleratie minder grip heb. Maar om hier überhaupt iets van te kunnen merken bij een vrachtwagen moet je behoorlijk wat zakken vullen met helicum ;')

GrtZ..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
escape
10 jaar geleden
De vraagsteller wil helemaal de massa niet verkleinen. Dat staat er toch niet? Als je zakken helium in een vrachtwagen stopt zal een weegbrug aanwijzen dat ie lichter is. Massaverandering of niet.
Summo
10 jaar geleden
Snap ik iets niet, daarmee is je antwoord toch min of meer hetzelfde als wat escape schrijft? Ook hij/zij zegt dat het gewicht in theorie afneemt (dus de druk op de banden) en ook dat het verschil nauwelijks meetbaar is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij het zo wilt zien prima. De leg de mensen die graag de daadwerkelijke manier nog even uit. Maar trek je daar maar niets van aan. Heb geen zin in gezeik. En anders kom je maar naar de universiteit te Leiden waar de professoren je mijn verhaal uitleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Summo, Massa en aantrekkingskracht zijn twee andere dingen. De Massa kun je meten door middel van de aantrekkingskracht (eerste wet van newton). Ik kan hier een heel erg lang verhaal van maken maar daar heb ik nu geen zin in. Dus ik leg hem even kort maar krachtig uit.
Als we naar de maan gaan is de aantrekkingskracht op de voorwerpen minder. dat heeft de maken met het feit dat het magnetischveld op de maan minder krachtig is al die op onze aarde.
Hierdoor hebben astronouten het gevoel dat ze 6 keer lichter zijn. Maar dat betenkend niet dat ze dit ook dat werkelijk zijn. Als ze namelijk een weegschaal zouden neerleggen op de maan zouden ze idd lichter zijn. Maar leggen ze diezelfde weegschaal weer op de aarde zien ze dat ze 6 keer zwaarder geworden zijn. En ik denk niet dat ze de hamburgers voor de terug weg bewaard hebben. Wat ik dus met dat verhaal duidelijk wil maken is dat je massa van een voorwerp alleen kan veranderen door de dichtheid van een voorwerp de verkleinen (dus materiaal weghalen). De GEMETEN massa kun je daarin tegen beïnvloeden door een extra kracht toe tevoegen die paralel staat aan de Fz (zwaartekracht). En nog even terug naar wat ik vertelde over de grip. Je banden zijn afhankelijk van de druk die op ze staan. De druk is weer afhankelijk van de aantrekkingskracht op de aarde. en de Aantrekkingskracht is weer van de massa en overige gravitatiekrachten. Dus voor een leek die het verschil niet kent tussen massa en aantrekkingskracht lijkt dit hetzelfde maar dat is het niet. En vliegtuig word toch ook niet ineens lichter als hij de lucht in gaat en wat dacht de van een luchtbalon. Die blijven allemaal hun gewicht behouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om weer even ontopic te komen,
De vragensteller wilde zijn vrachtwachten lichter maken om zo meer massa mee te kunnen nemen.
Ja een paar kubikemeter helium verminderd de druk op de weg. En zal dus minder slijtage geven. MAAR, Je maximale laadvermogen is berekend op het gewicht dat komt te leunen op je assen en draagbalken in je vrachtwagen. En hier rust je lading ook op. Je dak is niet berekend op trekkende krachten. Dus als je het überhaupt zou willen doen trekt de dak scheef. en als je de ballonnen onder de vrachtwagen zou plaatsen gaat je onderstel naar de klote want die blijft met het laadvermogen. Tis allemaal wat rommelig genoteerd maar ik kijk tussen mijn werk door ook nog wel eens op dit soort forums omdat ik dagelijks met natuurkundige problemen te kampen heb. Mocht je meer willen weten stuur me dan maar een prive mail
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/016.htm
Alleen wordt gewicht hier omschreven zoals ik aantrekkingskracht omschrijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er in het vrachtruim heliumballonnen omhoog willen, en daarom tegen het plafond drukken, dan wordt de combinatie vrachtwagen+lading lichter. Met of zonder DrRG. Het is alleen nutteloos weinig.