Na 2 jaar in de ziektewet kan je arbeidsongeschikt verklaard worden, maar heeft je werkgever zich niet aan de wet van Poortwachter gehouden, kan dit na 3 jaar pas het geval zijn, dit kan geheel of gedeeltelijk zijn. Raak je als werknemer (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt, dan kun je onder bepaalde omstandigheden aanspraak maken op een uitkering. Of je aan de juiste criteria voldoet, wordt beoordeeld door het UWV. Een werknemer die gedeeltelijk of tijdelijk arbeidsongeschikt is, komt in aanmerking voor een zogenoemde WGA-uitkering. Hierbij staat WGA voor Werkhervattingsregeling Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten. Je bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt als je door je ziekte of handicap meer dan 20% maar niet meer dan 65% van je laatste loon kunt verdienen. Kun je maar maximaal 20% van je oude loon verdienen maar is er kans op herstel, dan ben je tijdelijk arbeidsongeschikt. Het UWV onderzoekt of je voldoet aan deze criteria en dus voor een WGA-uitkering in aanmerking komt. Kun je minder dan 20% van je laatste loon verdienen dan kom je aanmerking voor de IVA en wordt je volledig afgekeurd.
Kun je dus binnen je eigen beroep minder dan 20% verdienen, maar in een andere functie of baan is dat wel mogelijk, dan wordt je niet geheel (of soms zelfs helemaal niet) afgekeurd. Hartklachten kunnen een aanleiding zijn om afgekeurd te worden, maar dat ligt geheel aan de ernst daarvan, daarom wordt er altijd een keuring vooraf gegaan aan een uitkering. Je wordt nooit afgekeurd omdat je je oude werk niet meer uit kunt voeren, maar er wordt gekeken naar je verdiencapaciteit.