Waarom hebben waardetransportbusjes zo'n rare vorm?

De busjes zijn erg hoekig en plat op de bovenkant. Is dit nog ergens nuttig voor of is het ter herkenning?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is de manier om ze het beste te kunnen bepantseren; daar passen geen gestroomlijnde carrosserieën bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Inderdaad. Gewone auto’s hebben prachtig gevormde oppervlakken, want met grote metaalpersen kun je het gewone dunne plaatijzer prima in ingewikkelde vormen buigen en vouwen en persen. De dure mallen (vormen) die nodig zijn kun je afschrijven over zeer grote productie-aantallen. En het oog wil ook wat: dus een mooier ontwerp verkoopt beter. Maar als je geldtransportwagens gaat maken winnen andere argumenten het.
Zeer dikke en zware materialen en sandwichconstructies kun je eigenlijk alleen in de vorm van platte platen maken en verwerken, dus dan krijg je opvallend hoekige vormen bestaand uit overwegend platte vlakken. Als je ze toch in andere vormen wil maken moet je ingewikkelde mallen hebben en alles met de hand laagje voor laagje maken, en dat maakt je product voor dit doel onnodig duur. Het meerverbruik van een hoekige auto wordt op de koop toe genomen, net als bij de opbouw van laadbakken van vrachtwagens en aanhangwagens. De meerkosten om er een gunstige vorm aan te geven verdien je niet terug door lager brandstofverbruik.