DHL de pakketdienst neem ik aan ?
Door niemand is gewoon een bedrijf dat zelf geld dient te verdienen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aantal jaren geleden was er wel sprake van een garantstellng door de Duitse overheid van een half miljard euro voor de verplaatsing van het DHL-distributiecentrum in Brussel naar Leipzig wat je zou kunnen zien als een 'voorwaardelijke subsidie'. Overigens werd dit verboden door Neelie Kroes. Ze verbood ook het betalen van de verhuiskosten uit overheidsgeld. Trainingssubsidie was wel toegestaan. Zie dit persbericht uit 2008:

"EU-commissaris Neelie Kroes heeft de Duitse regering verboden nog langer garant te staan voor koeriersbedrijf DHL (onderdeel van Deutsche Post). De garantie van een half miljard euro voor de verplaatsing van het DHL-distributiecentrum in Brussel naar Leipzig verstoort de vrije concurrentie.

De Duitse overheid garandeerde tot 500 miljoen euro voor het geval Leipzig Airport de komende dertig jaar niet zou kunnen voldoen aan de eisen van DHL voor het uitvoeren van nachtvluchten. Kroes verbood in een eerder stadium al Duitse overheidssubsidies van 6,1 miljoen euro om de verhuiskosten te betalen van de bestaande airhub in Brussel naar de nieuwe locatie in Leipzig/Halle.

Na een diepgaand onderzoek meent Kroes dat het geld is bedoeld voor normale bedrijfsactiviteiten. Zulke subsidie is in de EU verboden om de vrije concurrentie niet te verstoren. Kroes staat wel toe dat de Duitse overheid 1,6 miljoen euro trainingssubsidie geeft aan DHL. "