Waarom word er op brandstof zoveel belasting geheven?

Op alle producten word 6 of 19% BTW geheven, maar op brandstof bij de pomp nog eens extra.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

In Nederland kennen wij twee BTW tarieven, namelijk het hoge tarief en het lage tarief. Het hoge tarief bedraagt 19 procent, en het lage tarief bedraagt 6 procent. Het algemene tarief is 19 procent. Een aantal goederen en diensten kent het verlaagde tarief. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld eten, drinken (niet alcoholisch), geneesmiddelen en bepaalde diensten (bijvoorbeeld de kapper). Over benzine en diesel is de hoge BTW tarief verschuldigd.

Accijns is een verbruiksbelasting die er voor moet zorgen dat men door de hoge kosten minder gaat consumeren van het product. Accijns wordt in Nederland geheven over brandstof, alcohol en rookwaren. Het accijnsbedrag is al verwerkt in de prijs die u als consument moet betalen. Het bedrag wordt door de fabrikanten, handelaren of importeurs afgedragen aan de Belastingdienst.

Uitgaande van een literprijs van €1,65 gaat ongeveer €0,51 op aan productiekosten. Dit geld is dus noodzakelijk om het eindproduct te realiseren. Voor de verdere verspreiding naar de benzinetankstations en andere vormen van distributie gaat €0,12 op. Ook de oliemaatschappij moet er nog iets aan verdienen. Zij ontvangen ongeveer €0,014 per verkochte liter brandstof. Het tankstation verdient er bijna €0,05 aan per liter. De rest van de €1,50 gaat op aan belastingen (BTW en accijns) en heffingen. Ongeveer €0,72 gaat op aan accijns en heffingen en €0,24 aan BTW. De pomphouders krijgen van de oliemaatschappijen een adviesprijs, waar ze zich niet verplicht aan hoeven te houden. De kosten voor één liter benzine bestaat dus voor 64 procent uit belastingen. De koers van de dollar kan ook nog invloed hebben op de kosten. In hoeverre dit het geval is, hangt af van de koers van de dollar ten opzichte van de euro.

Denk dat deze uitleg je voldoende zegt !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat men het gebruik van brandstof wil ontmoedigen: de makkelijkste manier om dit effect te bereiken is om het product duurder te maken. Zo wordt er ook accijns (vorm van belasting) geheven op onder andere tabak en alcoholische dranken.

Toegevoegd na 7 minuten:
En naast het ontmoedigingseffect verschaft het de overheid uiteraard inkomsten. En dat zijn geen misselijke bedragen: in 2010 was dit ruim 11 miljard euro (totaal aan accijnzen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is toch tegenstrijdig omdat brandstof onverbrekelijk is verbonden met economische activiteiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar zolang er getankt wordt.
En andere landen doen dat ook. Toch kosten files ook enorm veel geld, en als ze mensen de auto kunnen ontmoedigen en zo mensen met de trein kunnen laten gaan indien mogelijk hebben ze indirect hun verdiensten weer gehaald.
Er zit gewoon 19% BTW op brandstof.
De rest bestaat uit accijns. Alle landen heffen accijns op brandstof. Ze willen tanken op deze manier ontmoedigen, en mensen stimuleren om op de fiets te gaan.

Het verschil tussen BTW en accijns is dat een zakelijke rijder alleen de BTW terug kan vorderen en nooit de accijns.

Accijns zit trouwens ook op sigaretten (daar zit trouwens geen eens BTW op) en op alcohol bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik daarom noemde ik het ook extra belasting.
Ik ben zelf ondernemer.
Maar ik begrijp die dubbelzinnigheid niet, wij zorgen daarmee toch ook voor werkgelegenheid en aanvoer voedselvoorziening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een uitgebreide verklaring lijkt het me interessant om eens een brief naar Den Haag te sturen.
Maar ook de overheid moet inkomsten werven, zij moeten immers ook grote uitgaven doen.
Daarintegen snap ik je wel dat de auto als melkkoe wordt gebruikt. Maar we zijn immers afhankelijk van brandstof dus we moeten het toch tanken. In alle landen is de brandstofprijs nagenoeg gelijk in verhouding dan (in Amerika worden bijvoorbeeld veel langere afstanden gereden). En als ondernemer worden de kosten natuurlijk gewoon doorberekend.
Doordat rijden een negatief extern effect heeft op de aarde wilt de overheid dat er zo min mogelijk wordt gereden. Hoe kan je dan nou doen? Door dus brandstof duurder te maken, waardoor mensen gaan afhaken.

(Het negatief extern effect is dus hier luchtvervuiling)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus we betalen die extra belasting voor het milieu ondanks dat we daardoor meer economische activiteiten creëren en we niet anders kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet anders kunnen. Er zijn alternatieven denk aan het rijden in een electrische auto.
Bovendien wordt je nu een beetje gedwongen om een zuiniger model te pakken i.p.v. grote Amerikaan die veel verbruikt. De extra kosten hebben dus weldegelijk nut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou een electrische auto kan ik echt niet betalen hoor !
een auto is minstens 10 jaar oud als ik hem kan betalen