Waarom zijn de meeste vrachtwagens begrensd tot 90 kmpu, terwijl ze maar 80 kmpu mogen?

Bij brommers is het toch ook zo dat ze begrensd zijn tot het aantal km's dat is toegestaan. Is er een rede waarom vrachtwagens 10 kmpu sneller kunnen dan is toegestaan? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om inhalen redelijk te houden

Het beste antwoord

Dat is in de EU afgesproken (in België mag je bijv wel 90 km per uur rijden in een vrachtwagen): "De snelheidsbegrenzer moet zo zijn afgesteld dat de maximumsnelheid van bedrijfsauto's niet meer dan 90 kilometer per uur is en die van bussen niet meer dan 100 kilometer per uur. Deze snelheden zijn door de landen van de Europese Unie (EU) afgesproken. "

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja en brommers gaan niet zoveel de grens over als vrachtwagens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch mag een Nederlandse vrachtwagen niet sneller kunnen dan maximaal 87km/h
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord :)

Andere antwoorden (5)

Omdat het soms voor de verkeersveiligheid wensleijk is dat ze iets harder kunnen (om bijvoorbeeld met de flow mee te kunnen). Voorts hangt het ook van het gewicht van de lading af. Als die zwaarbeladen is moet hij misschien "90" om een snelheid van "80" te kunnen bereiken. Een brommer kent zulke laadverschillen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrenzing van een vrachtwagen werkt geheel verschilend van die van een bromfiets.
stel je hebt een zwaar transport wat je in moet halen , dan kan je met wat gas geven even wat sneller voor bij , en je ergert niet je mede weggebruikers door lang op de links baan het verkeer te blokeren buiten de andere antwoorden is dit een van de praktische opties daarvan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overschrijding van de maximum snelheid is nimmer toegestaan, ook niet om in te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga jij dan maar 3 uur lang achter dezelfde container wagen rijden , dan wil ik wel eens weten of jij na 3 uur nog vrolijk en allert in je cabine zit , ik heb het helemaal gehad met regeltjes omtrent vervoer , ik ben pas met pensioen , nou heerlijk , vrachtwagen chauffeur moet ingenieur voor zijn , en het gezeik van dit mag niet en dat mag niet , schei toch uit , als jou eten niet op tijd in je winkeltje ligt , ga je dan ook lopen mekkeren over die kl chauffeur die , niet op tijd is , want hij moet 80 rijden , weet je nog , je bent vast een wetshandhaver
zonder transport staat alles stil , dus als je wilt blijven eten , en de chauffeur moet op tijd zijn dan moet je maar duurder betalen voor NOG meer auto,s op de weg
Chauffeur worden ,GEWOON NIET DOEN !!!!!
is een hoop gezeik voor een hongerloontje
Steeds vaker zal het voorkomen dat vrachtauto's geen 90 km/h kunnen rijden.
Veel transportbedrijven laten de begrenzer terug zetten naar 85 soms ook wel eens 83. omdat de snelheid lager is. Heeft een vrachtauto minder luchtweerstand. Dat scheelt aanzienlijk in de dure brandstof kosten vandaag de dag.
En een vrachtauto heeft een geijkte snelheidsmeter dus 80 is echt 80. Maar als je met je luxe wagen achter een vrachtauto zit. Heb je misschien wel 90 op je teller staan. Omdat je snelheidsmeter niet geijkt is. Dan lijkt het misschien ook wel dat ze 90km/h rijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook deze geijkte snelheidsmeter kan een afwijking hebben ten opzichte van de daadwerkelijk gereden kilometers. De snelheid wordt gemeten op de uitgaande as van de versnellingsbak, door verandering van banden of band slijtage is er een afwijking tussen de werkelijke snelheid en de gemeten snelheid.
Veel vrachtwagens zijn begrenst rond de 80 km per uur inverband met brandstof besparing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De begrenzing van een Nederlandse vrachtwagen mag de 85km/h niet overschrijden, dit wordt tijdens elke APK gecontroleerd en dient de snelheidsmeter op nieuw geijkt te worden.

Voor de snelheid van 85km/h is gekozen vanwege de afwijking die elk voertuig heeft, door slijtage van banden of een te lage bandenspanning kan er een hoger snelheidsverschil dan 5km/h met de werkelijke snelheid optreden, bij een snelheid onder de 75km/h wordt een vrachtwagen een gevaar op de snelweg.

Indien en vrachtwagen toch sneller kan dan de toegestane 85km/h heeft vaak te maken met de hobbydrift van een aantal chauffeurs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet uit welke droom jij wakker bent geworden maar het is nog steeds 90 km max bij de keuring