tijdens mijn vakantie op Hawaii viel mij op dat de brandweer met fel gele brandweerwagens rijdt; moet dat niet rood zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou dat moeten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat brandweerrood (RAL kleur 3000) niet eens de helderste kleur rood is in het standaard industrie kleurenpalet RAL? Dus onze mooie brandweerrode wagentjes kunnen zelf ook nog wel wat opvallender van kleur ;-)

Het beste antwoord

Waarom? Geel is opvallender. Nuttig, als er een zware vrachtwagen met 100km/h over een kruispunt dendert... Vele brandweerwagens op vliegvelden zijn trouwens ook geel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is het belangrijkste voor een brandweerwagen dat hij goed te zien is tussen het andere verkeer...
En geel doet dat net zo goed (beter zelfs) als rood, dus waarom niet?

Nou denk ik dat je een brandweerwagen sowieso niet zo snel over het hoofd ziet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze maar opvallen......!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen wet die voorschrijft welke kleur een auto van een hulpdienst moet hebben,en fel geel valt meer op dan rood en is dus veiliger,ik heb ook brandweerwagens gezien in een fluoriserende kleur groen ,ook heel opvallen en mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elk land heeft een andere kleur
volgens mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ,waarom moet een brandweerauto perse rood zijn?
wij in nederland zijn dat gewend,het gaat erom dat een brandweerauto opvalt en dan maakt de kleur niet uit