een meeloopas is een tweede achteras van een vrachtwagen die wel mee doet met het dragen van het gewicht van de vrachtwagen, maar niet is aangedreven door de motor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet volledig.
Een meeloop-as wordt ook wel sleepas genoemd.

Een meeloop-as is een as onder het laadgedeelte van de vrachtwagen / aanhanger / oplegger of voor de achteras van een trekker (trekker - oplegger combinatie), die bij een bepaalde hoeveelheid belading naar beneden zakt en mee het gewicht van het voertuig gaat dragen.

Een meeloop-as heeft als voordeel dat bij leeg of niet volledig beladen rijden een lager banden slijtage is.

Toegevoegd na 1 dag:
Even een foto opgezocht.

Onder de trekker is te zien dat een wiel het wegdek niet raakt, dit wiel is gemonteerd op de meeloopas.

As is dus gemonteerd voor de aangedreven as.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een meeloop-as is een as die voor extra laadvermogen (vaak) achter de aangedreven as van een vrachtwagen wordt gemonteerd. De aangedreven as is voorzien van 2 velgen met banden, aan iedere kant. Dit heet dubbellucht montage.De meeloop-as daarin tegen is meestal voorzien van enkel-lucht. Het laadvermogen van een vrachtwagen voorzien van meeloop-as neemt toe met ca. 9 ton afhankelijk van de gemonteerde as. Hopelijk is je vraag hiermee voldoende beantwoord.
Groeten
Geert