Ze worden allemaal met assen aangedreven.
Te beginnen met de krukas naar de koppeling. Vandaar een as naar de versnellingsbak. (Eventueel 2 keer.) Dan de Cardan-as naar het differentieel, en tenslotte de assen naar de wielen.
De versnellingsbak heeft twee of meer assen.
Dan is er nog de nokkenas, de assen van de dynamo, de waterpomp en de brandstofpomp.
Dan nog de stuuras, de assen van de ruitenwissers, etc.
12 jaar geleden
Wat je volgens mij bedoeld is welke assen aangedreven worden en wat voor soorten assen (met banden ) er zijn….
Allereerst heeft een vrachtwagen altijd achterwielaandrijving of voor- en achterwiel aandrijving, een vrachtwagen heeft nooit alleen voorwielaandrijving. Voorts heb je bij een normale trekker bijvoorbeeld een configuratie 4x2, wat betekend dat er 2 assen zijn waarvan 1 aangedreven, het eerste getal is altijd het totaal aantal assen (gedeeld door 2) en het 2e het aantal aangedreven assen ook gedeeld door 2, hierin heb je diverse mogelijkheden een voorbeeld is een 8x8 een vrachtwagen met 2 assen voor en 2 achter die alle 4 aangedreven zijn, dit is bijvoorbeeld een kiepwagen.
Wat de soorten assen betreft er zijn er veel, allereerst de stuuras, normaal gezien hebben we er een, maar bij een vrachtwagen kun je er ook 2 of meer hebben, bijvoorbeeld de voorgenoemde kiepwagen die je kunt hebben met 2 stuurassen voor. Sommige motorwagens die 3 assen hebben (1 voor en 2 achter) hebben als laatste as een stuur-as, die niet aangedreven is, dit is om het sturen te verbeteren omdat een dergelijke wagen de neiging heeft om rechtdoor te willen gaan, speciaal als het regent of nat is.
Verder heb je nog de sleep- of meeloop-as, dit is een as die eigenlijk bedoeld is om de asdruk te verminderen, hoe meer assen hoe minder asdruk en hoe meer je kunt laden. Dit is een as die niet aangedreven is een extra stuur-as is dus ook een sleep-as. Tegenwoordig zie je wel eens trekkers met voor de achterste as een as met een autowieltje erop, dit is om de wettelijk toegestane asdruk te omzeilen…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei het antwoord is uit mijn hoofd,
voor de bakwagens heb je mss al wat aan deze link, www.daf.com/.../DAF-Axle.../axle-DAF-configurations_NL.pdf daar zie je in de linker kolom een selectie van alle configuraties, deze is van DAF, maar dit geld voor alle merken.
Er zijn ook nog wel andere configuratie, maar die worden alleen op aanvraag en voor speciale doeleinden gebouwd. voor LZV's is de meest gangbare configuratie een bakwagen met 6x2 met een sleepas met daaraan een dolly (zwenkas) en daaraan gekoppeld een trailer met 3 starre assen, voorheen heb ik ook al een trekker 6x2 gezien met een trailer met 3 assen en daarachter een aanhanger in de wipkar of zwenkasconfiguratie met 2 assen. Om praktische redenen (de trailer moet namelijk aangepast worden en met de 1e configuratie zijn er geen aanpassingen nodig) zijn die afgeschaft.