Sommige legertrucks bestaan in cabrio-uitvoering. Maar mag je een kleine vrachtwagen tot cabrio ombouwen? Dus het dak van de cabine afhalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je het dak van een voertuig afhaalt, heeft dat invloed op de structurele sterkte/stevigheid van de carrosserie.

Cabrio modellen verschillen niet alleen van de normale modellen door een ontbrekend dak. De stevigheid van het hele ding die door het wegvallen van het dak ontbreekt, wordt gecompenseerd door extra aanpassingen en verstevigingen in de rest van de carrosserie.

Als je dat bij je vrachtwagen doet, zul je het resultaat dus eerst moeten laten keuren (en dan gaat het niet alleen om de APK), voor je er uberhaupt mee de openbare weg op mag.

Bijgevoegd het verslag van iemand die iets soortgelijks probeerde te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een vrachtwagen is het verwijderen van het dak niet toegestaan, de stevigheid van de cabine gaat dan namelijk verloren en zal de cabine dichtvouwen zodra je een deur opent.

Dit is niet op te vangen met verstevigingsranden daar je dan het gewicht van de cabine verandert wat weer problemen geeft voor de ophanging en het kantelen van de cabine.

Heeft men een cabine die vast op het chassis zit en niet gekanteld kan worden zal er een kleine mogelijkheid zijn om het te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke wijziging aan een voertuig veranderd de originele fabrieks uitvoering. Het voertuig voldoet niet meer aan het afgegeven kenteken.
Hierdoor vervalt het kenteken.
Een nieuw kenteken aanvragen heeft het gevolg een kentekenkeuring en die is niet mis!