Kun je een GPS-systeem zo programmeren dat er alleen bochten naar rechts worden gemaakt?

Ik heb ooit gehoord dat de pakjesbezorger UPS de route voor zijn chauffeurs zodanig plant dat deze alleen bochten naar rechts maken om tijd te winnen. Bij een linkse bocht zou het zomaar kunnen dat de chauffeur op het tegemoet komend verkeer moet wachten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik meen dat in veel Amerikaanse steden linksafslaan sowieso verboden is in het drukke centrumgebied. In dat geval zal de routeplanner dus sowieso alleen bochten naar rechts maken, omdat dat de enig toegestane route is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wint dus absoluut GEEN tijd (zie de gegeven link van de mythbusters). Verder zijn er volgens mij in Nederland veel meer verkeerslichten en dan maakt het nog eens veel minder uit.

Het beste antwoord

Dat klopt. En de veronderstelling dat zoveel als mogelijk rechts afslaan is getest door mythbusters en blijkt inderdaad waar te zijn. Ondanks de langere afstand is het sneller en zuiniger (qua brandstof). Zie hiervoor de eerste link.

Ik heb ook even gegoogled op gps systemen die rechtsafslaan bij het plannen van de route als voordeel meenemen en via de 2e link een professionele gps voor truckers gevonden ("The RV GPS: 5510 Rand McNally 5" GPS favors right turns").

Ik kon helaas nog geen Nederlandse systemen vinden die dit ondersteunen, maar wie weet heb ik niet goed genoeg gezocht.

Toegevoegd na 11 minuten:
Oops, foute zin. Ik bedoel dus: "En de veronderstelling dat zoveel als mogelijk rechts afslaan efficiënter is, is getest enz..."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vraag stond dat het tijd zou winnen, dat klopt niet. De route duurde langer volgens jouw link en uiteindelijk is het ook duurder omdat de chauffeur ook betaald moet worden voor de langere tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder is er geen rekening gehouden met verkeerslichten waar je natuurlijk in de stad voor bochten naar links ook voordeel kan hebben.

Andere antwoorden (2)

Ik denk niet dat je het GPS systeem kunt veranderen. Wel zou je de "ronde" van je route kunnen aanpassen, en berekenen dat je bij een bepaalde route het meest linksaf moet ipv rechtsaf ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie kan dat, maar dan moet je omwegen maken en dat kost tijd, geld en brandstof. Dus het zou niet logisch zijn.
UPC zal liever investeren in de opleiding van chauffeurs, dat zet meer zoden aan de dijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor, door mythbusters is deze claim getest en ondanks een langere afstand bleek een route met bochten naar rechts zuiniger en sneller te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en UPS heeft dit wel degelijk toegepast.