op een smal en klein kanaal, 450 BRT... Bruto Register Ton...

Maar op een rivier of breed kanaal, of langs de kust of op de grote vaart, kan dat veel en veel meer zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het schip afvarend of opvarend is maakt in principe niets uit.
Aangenomen dat er voldoende water staat mag een schip afladen tot haar ijken.
Dan is het afhankelijk van de grote/type schip hoeveel het mee kan nemen.
Een Spits (38 × 5,05) neemt een kleine 400 ton mee op maximale diepgang (2,20-2,40) maar in Frankrijk zijn de kanalen maar 1,80 dus zal dat zelfde schip dan maar 250 ton meenemen.
Een Kempenaar (50 × 6,60) neemt zo'n 500 ton mee
Maar er varen ook schepen van 135 × 12,50 die nemen aanzienlijk meer mee.
Dus een echt antwoord op je vraag kan ik alleen maar geven als je het scheepstype (l×b) er bij geeft.