Waarom zie je tegenwoordig nog zo weinig colonnes van legervoertuigen op de weg?

Recentelijk zag ik een 4-tal legervoertuigen achter elkaar rijden en dacht bij me zelf, dat je vroeger veel vaker complete colonnes (bestaande uit een behoorlijk aantal voertuigen) zag rijden. Waarom is dat tegenwoordig niet meer zo (afgezien van de huidige bezuinigingen, want m.i. zie ik al jaren geen colonnes meer)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De dienstplicht is al in 1997 afgeschaft, of liever opgeschort.
Daardoor zijn er veel minder mensen in het leger, veel minder legeroefeningen en veel minder colonnes op de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dienstplicht is niet afgeschaft en niet opgeschort, de opkomstplicht is opgeschort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide termen worden gehanteerd. Hij werd opgeschort, om direct weer te kunnen worden ingevoerd als het land dat nodig heeft.
Bij afschaffing kan dat niet (op korte termijn). http://www.nieuwsdossier.nl/dossier/1997-05-01/Dienstplicht+afgeschaft+in+Nederland http://www.iisg.nl/today/nl/01-02.php
Het feit dat je recentelijk een 4-tal legervoertuigen zag rijden is waarschijnlijk vanwege operatie Falcon Autumn. (grootste legermissie in 15 jaar in NL) Maar verders zie je niet veel omdat veel op defensie bezuinigd wordt. (en terecht ook, als wij in oorlog komen zijn we toch in een dag verslagen)