Jawis. Veel ongelukken op buitenwegen zijn eenzijdig: mensen die even de berm raken (of zo), overcorrigeren en van de weg vliegen. Dat doe je liever met 60 dan met 80, geloof me. En omdat buitenwegen vaak niet te breed zijn kunnen fietsers (zeker schoolkinderen) makkelijk prooi worden van langsrazende auto’s.
En inderdaad zijn kruisingen waar je gedwongen wordt om goed uit te kijken altijd veiliger dan voorrangskruisingen. Daar kan polderblindheid een rol spelen. Je mag dan wel voorrang moeten geven, maar als je een ander niet goed ziet aankomen kan het lelijk mis gaan.
Polderblindheid is het wegvallen van de beweging van een andere auto tegen het schijnbaar bewegen van het landschap door je eigen snelheid. Klinkt raar, maar gebeurt vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk niet dat dat zo makkelijk te beantwoorden valt.
Wèl kun je stellen dat op 80km-wegen vaak dramatische ongelukken gebeuren, door foute inhaalmanouvres, en dat snelwegen veel veiliger zijn.

Gelijkwaardige kruisingen worden vaak zo ingericht, omdat er een snelheids-beperkende werking vanuit gaat.
Automobilisen zijn wel gedwongen om af te remmen, omdat je op dit soort kruisingen op veel dingen moet letten. Zo'n kruising wordt dan direct veel veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben niet voor niets op deze wegen de snelheid teruggebracht naar 60, dus kun je aannemen dat er op deze wegen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als gevolg dat men nu bij 60 eerder wil inhalen of als oorzaak omdat 80 te snel zou zijn?