Is de machinist van een goederentrein verplicht een personentrein voor te laten gaan, als deze personentrein volgens schema rijdt?

Vanavond zat ik in de trein van Utrecht naar Groningen. Die vertrok redelijk op tijd, misschien 1 minuut later. In Amersfoort stond die maar kort. Tussen Amersfoort en Zwolle reed een goederentrein vlak voor de trein waarin ik zat, waardoor laatstgenoemde trein langzamer moest rijden, waardoor vertraging ontstond. Was de machinist van de goederentrein verkeerd bezig? Hij moet toch rekening houden met de geplande tijden van personentreinen? En mocht het dan toch vóórkomen, dat de goederentrein vlak voor de personentrein rijdt, moet de machinist van de goederentrein de trein op het eerstvolgende station de machinist van de personentrein in de gelegenheid stellen om te passeren? Of is niet ieder station zo langgerekt dat de machinist van de goederentrein daar de trein kan laten stoppen?

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. de reaktie van Bliets. Heeft de treindienstleider hier correct gehandeld?

12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de week had ik iets vergelijkbaars van Arnhem naar Groningen. We vertrokken later 'omdat een goederentrein eerst moest vertrekken'. Een aantal minuten later werd ons verteld dat 'de goederentrein geen machinist had en dat we daarom nog een aantal minuten moesten wachten'. 12 minuten vertraging was het gevolg.
Ik had hier ook mijn bedenkingen bij. Interessante vraag dus.
KennisDelen
12 jaar geleden
Vraag het eens aan de NS :-) (En laat ons ook even meegenieten v/d reactie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge, wie markeert deze vraag nou als ''goeie vraag''.
Sorry corzijlstra, maar:
Dit is echt de domste vraag die ik ooit op goeie vraag gelezen heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze vraag als Goeie vraag gemarkeerd, en ik vind het ook oprecht een goede vraag. Wat is er zo dom aan volgens jou?

Antwoorden (2)

De machinist van de goederentrein hoeft helemaal niemand voorrang te geven, en de machinist van de personentrein ook niet. Het gaat op het spoor anders toe dan op de weg. Machinisten gaan echt niet beslissen of ze voorrang moet verlenen of nemen.

Een treindienstleider houdt een bepaald traject in de gaten, en is daar verantwoordelijk voor. En die man of vrouw zal zo slim zijn, om seinen en wissels zó in te stellen dat die personentrein voor gaat, en de goederentrein daar direct achteraan sukkelt. Hetzelfde zal gebeuren met intercity's die vóór stoptreinen gaan. (bij dat laatste is zelfs in de dienstregeling rekening mee gehouden)

Het wordt gewoon door de computer berekend, waar inhaalsporen zijn, of waar die goederentrein kan wachten op achterliggende personentreinen. Wat er hier is gebeurd zal een inschattingsfoutje van de treindienstleider, of een computer/wissel/sein-storing zijn geweest, of een of andere calamiteit op het spoor.

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. de uitbreiding van je vraag:
Ik heb geen idee of de treindienstleider hier correct heeft gehandeld. Het spoorwegnet zit overvol, en het is soms passen en meten. Als er geen koeien op de rails lopen, geen machinisten opeens ziek zijn, en er moeten geen voetbalsupporters uit de trein worden gehaald, loopt alles op rolletjes. Maar er hoeft bij Ermelo maar één wissel niet goed te werken, en alles tussen Utrecht en Groningen loopt in de war.

Dàt daar opeens een goederentrein voorrang moest krijgen, kan zijn (ik gok maar wat) dat op dat (zij)spoor maar plaats was voor één zo'n trein, en dat er nog een goederentrein daarachter zat. Als achter die trein weer personentreinen zitten, kan het handiger zijn om die stilstaande goederentrein voorrang te verlenen. Dan komt er tenminste nog een beetje beweging in de zaak. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is niet zo dat de ene machinist voorrang geeft aan de ander ofzo. De treindienstleiding van ProRail bekijkt van geval tot geval wat de beste oplossing is. Hoofdregel daarbij is, dat "de verstoorde situatie zo snel mogelijk verdwijnt". Hoe dat het beste gaat, verschilt van geval tot geval. In veel gevallen moet de vertraagde trein de niet-vertraagde treinen voor laten gaan. Zo wordt een "sneeuwbaleffect" van vertraagde treinen voorkomen. In andere gevallen kan de vertraagde trein wat vertraging goedmaken als hij net voor een andere vertrekt - die andere vertrekt dan misschien iets te laat maar kan de vertraging onderweg inlopen.
Speciaal voor goederentreinen geldt dat ze vaak maar heel langzaam optrekken. Dat kan een reden zijn om een goederentrein, al is hij vertraagd, niet te stoppen en gewoon door te laten rijden. Laat je hem stoppen en moet-ie later weer optrekken, dan kost dat vaak zoveel tijd dat er vrijwel altijd een andere trein last van gaat hebben.

Of de treindienstleider in jouw geval goed gehandeld heeft of niet, is moeilijk om te beoordelen als je niet alle details van de situatie kent. Niet alleen van jouw trein en de goederentrein, maar ook van de andere treinen op de route.