Wat is het voordeel van rood asfalt op de middenweg ten opzichte van grijs asfalt?

De hele straat is kortgeleden rood geasfalteerd, dus zowel de middenweg als (uiteraard) de fietspaden. Tussen de middenweg en de fietspaden komt nog een afscheiding.

7 maanden geleden
in: Vervoer
2.5K
tinus1969
7 maanden geleden
Rood asfalt wordt meestal gebruikt voor fietspaden of zgn fietsstraten (waar auto’s fietsers niet horen in te halen).
Pieterke
7 maanden geleden
@tinus1969: Bedankt voor je reactie maar dit is een normale straat met veel autoverkeer. Het is geen zgn. fietsstraat.
tinus1969
7 maanden geleden
Dan wordt t mss een fietsstraat - mag ik vragen welke straat het om gaat?
Pieterke
7 maanden geleden
@tinus1969: Er niets bekend over een fietsstraat. Er komt nog wel een afscheiding tussen de fietspaden en de middenstraat.Hoe die er uit gaat zien weet ik niet. De straat is de Rodenrijselaan in Rotterdam. Ik vind het vreemd dat de fietspaden en de middenstraat dezelfde kleur hebben.
Pieterke
7 maanden geleden
De straat is sinds kort een 30 km zone.
Inekez1
7 maanden geleden
https://rotterdamonderweg.nl/rodenrijselaan De straat wordt een 30km/uur zone. Ook al is er onderscheid tussen rijbaan voor gemotoriseerd verkeer en voor fietsers, op alle weggedeeltes is de maximum snelheid maar 30. Rood asfalt (of rode klinkers) wordt over het algemeen gebruikt op weggedeelten waar men minder hard moet of mag rijden dan elders in de straat of wijk. Zou de straat opnieuw zwart of grijs geasfalteerd worden, dan denken veel mensen dat er nog steeds 50 gereden mag worden. De rode kleur wordt eerder geassocieerd met lagere snelheid.
Pieterke
7 maanden geleden
@Inekez1: Bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

Het wordt gebruikt als waarschuwing dat er niet te hard gereden mag worden.
Bij schoolzones wordt soms rood asfalt aangebracht. Hierdoor is de weg eigenlijk één groot fietspad geworden. De wegaanpassing moet automobilisten er meer bewust van maken dat zij te gast zijn in het gebied en dat zij hun snelheid moeten verlagen.
SimonV
7 maanden geleden
Pieterke
7 maanden geleden
Dank je @SimonV.