Hoe weet ik hoeveel luchtdruk ik in mijn autobanden moet hebben? Ik heb namelijk een nieuwe auto gekocht en die heeft geen standaard velgen/banden...

De banden die ik heb zijn: Marshall KH35 195/50 R16 84V. Hoe kan ik trouwens zien of het zomer/winterbanden of 4 seizoensbanden zijn?

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien ook interessant om weten. Auto is een Opel Corsa 2003.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kan de fabrieksdruk aanhouden,het gaat nl niet om de hoeveelheid lucht die erin gaat,maar om de druk.Dat zijn 2 verschillende dingen ;) Als je andere bandjes hebt kan het best zijn dat er minder lucht in gaat, maar de druk die nodig is om de auto lekker te laten rijden zal hetzelfde blijven. De druk is namelijk afgestemd op het gewicht van de auto, en dat is niet veranderd. 195/50 R16 84V Matrac XM KH35 Tyre width : 195 mm Tyre aspect ratio : 50% Tyre diameter : 16" Tyre load index : 84 Tyre speed symbol : V 240 km/h Tyre usage : Passenger Tyre season : Summer Zomerbandje :)

Bronnen:
http://www.ityre.com/en/tyres/catalog/mars...

Rijd naar een benzinestation. Daar kun je de banden met lucht vullen en staat een lijst met alle automerken en hoeveel bar ze voor en achter nodig hebben. Met en zonder bagage of passagiers. Meestal ligt het tussen de 2,2 en 26 bar. Winterbanden hebben een iets dieper profiel en zijn zachter. Toegevoegd na 27 seconden: Opes. geen 26, maar 2,6 natuurlijk.

2 tot 2.2 bar is normaal voor zo'n band. Volgens deze link is het een zomerband: http://www.reifensuchmaschine.de/Sommerreifen-195-50-R16-84V-MARSHAL-KH-35.html

Je kunt gewoon de druk aanhouden die de fabrikant opgeeft. Breder/platter etc... maakt daarbij niets uit de. Je hebt de auto nieuw gekocht zeg je dan kan de garage je wel een redelijk goede bandenspanning adviseren. Je rijdt nu met een relatief lichte auto op vrij brede zomerbanden dus in deze tijd van het jaar extra voorzichtig rijden want je hebt weinig grip (gewicht per cm2 op de weg) dus bij nat wegdek of sneeuw heb je minder grip dan met de standaard banden. Pas als je gaat experimenteren met uiterste qua wegligging of belading zul je de spanning moeten corrigeren dan zul je op je gevoel moeten gaan werken en goed kijken hoe ze afslijten. Slijten ze in het midden is de spanning te hoog en slijten ze aan de zijkanten dan is de spanning te laag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100