Heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang op van rechtskomend afslaand verkeer?

Dit geldt alleen van afslaand verkeer, niet van rechtskomend rechtdoorgaand verkeer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
23.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de rechtdoorgaande auto/fiets/brommer op een voorrangsweg rijd heeft die natuurlijk voorrang

Antwoorden (6)

Verkeer van rechts heeft voorang, ook als deze afslaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vraag gaat geloof ik om de volgende situatie: Auto 1 wil rechtdoor rijden op een gelijkwaardig kruispunt. Auto 2 komt van rechts voor auto 1, maar wil links afslaan. Welke van de 2 auto's mag eerst?
LeonardN
4 jaar geleden
Klopt JonaBenja. En daarop is het antwoord:
Verkeer van rechts heeft voorrang. (ook als deze afslaat). De vrager verwart twee regels. Auto 1 en Auto 2 rijden niet op dezelfde weg dus geldt de regel; "Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang" helemaal niet.
De enige regel hier van toepassing is: Verkeer van rechts heeft voorrang op een gelijkwaardige kruising.
Auto2 mag dus voor (verkeer van rechts heeft voorrang). Dus wat is je punt?
Zonder voorrangregels het volgende: Hij komt van rechts en heeft dus voorrang ongeacht of men links,rechtdoor of rechts gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan het feit of het een voorrangskruising is of een gelijkwaardige kruising is. Op een voorrangskruiding moet het verkeer van rechts wachten ( haaientanden op de weg) en op een gelijkkwaardige kruising gaat rechts voor.
13 jaar geleden
Verkeer van rechts heeft voorrang, tenzij er haaientanden op de weg staan, of als het een uitritconstructie is; dat de weg rechts hoger ligt dan de weg waar jij op rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij haal je twee verschillende regels door elkaar.
"Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer" is de oude "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor"-regel. Als twee verkeersdeelnemers op dezelfde weg rijden (of lopen) en de ene slaat af en de ander blijft op dezelfde weg rechtdoor gaan, dan heeft degene die rechtdoorgaat voorrang.
De andere regel is "verkeer van rechts heeft voorrang" Dit geldt overigens niet voor voetgangers, in tegenstelling tot de andere regel. In een situatie kunnen deze twee regels nooit tegelijk gelden, omdat bij de eerste regel het verkeer op dezelfde weg zit, en bij de tweede regel juist niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
+
Bestuurders van rechts hebben het recht van doorgaan.
(muv als ze een voorrangsweg/splitsing naderen)

Bestuurders die op dezelfde weg afslaan dienen de overige weggebruikers voorrang te verlenen die rechtdoor gaan.

Men dient een tegemoetkomende tram die af wil slaan voorrang te verlenen.

Het is nuttig om zich te verdiepen in de begrippen
verkeer, bestuurders en weggebruikers.