Mag je verschillende banden hebben bij de apk-keuring?

Ik heb even een rondje gelopen om mijn auto voordat die apk gekeurd moet worden.
Zag dat 1 band door de vorige eigenaar verkeerd is gemonteerd, de inner side zit aan de buitenkant..
Heb nog wel winterbanden, maar om ze nou allemaal te vervangen.
Vroeg me af of 1 winterband monteren is toegestaan.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
7.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij de keuring wordt niet gekeken of er winter-of zomerbanden gemonteerd zijn en in welke verdeling deze aanwezig zijn, wel moeten beide banden op dezelfde as dezelfde maat zijn. Voor het rijgedrag is echter niet slim winter- en zomerbanden door elkaar te monteren.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden
Bordensteker
5 jaar geleden
Als je nu met verschillende banden links en rechts laat keuren, heb je een auto die door het verschil in grip per definitie scheef zal remmen, wat op zich al reden kan zijn voor een afkeur. (APK Handboek art. 5.2.38)
Je zou om dat te voorkomen dan dus op dezelfde as links én rechts zo’n winterband moeten aanbrengen. Dan lijkt het toch logischer om eerst even de verkeerd gemonteerde band andersom op de velg te laten leggen.

Antwoorden (1)

Nee dit is niet toegestaan. Wat mag wel: op iedere as twee verschillende merken, zomerband of winterbanden of all season. Maat moet op alle 4 de hoeken hetzelfde zijn, rotation moet altijd goed zijn en outside moet ook altijd outside zijn.