Wat betekent een klein 1-tje boven een - op een kenteken van een auto?

Sommige auto's hebben een 1 boven de eerste - op het kenteken staan. Wat betekent dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
12.4K

Het beste antwoord

Dat betekent dat het de tweede keer is dat voor die auto een kentekenbewijs met kentekenplaten is uitgegeven.

De eerste keer is het origineel, zonder cijfer. De tweede keer komt er een kleine 1. De derde keer een kleine 2. Enzovoort.

Dit voorkomt misbruik. Je kunt nu geen nieuwe kentekenplaten meer aanvragen die hetzelfde zijn als de originele. Elke kentekenplaat is anders. Bij het uitgeven van een nieuwe plaat, wordt in een centraal systeem de vorige plaat als ongeldig gemarkeerd.

Overigens hoeft het niet te betekenen dat iemand met zo'n 1 zijn nummerplaten is verloren of zo. Mijn moeder rijdt ook met een kleine 1 rond. Dat kwam doordat de RdW een foutje had gemaakt met haar kentekenbewijs, of met de goedkeuring, zoiets. Toen moest ze terug naar de garage en kreeg ze nieuwe papieren en nieuwe nummerplaten. Kostte haar niets (zij had niets misdaan), maar ze rijdt nu dus wel met die kleine 1 rond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je heb het ook met 2e en 3e haha.
het betekd dat de auto zijn kenteken is verloren geweest, en het 1tje betekend 1e kopie na orgineel verkregen nummer platen'
'grtz
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat betekent dat het een vervangend kenteken is, dat krijg je als je de kentekenplaat zelf of het kentekenbewijs bent kwijtgeraakt en een vervanging hebt gekregen.

Het 1tje staat erop omdat de vermiste plaat/het vermiste kentekenbewijs ongeldig wordt verklaard om misbruik van gestolen platen/bewijzen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit betekent dat er een nieuw kenteken voor deze auto is aangevraagd. (Als er dus een 2 je boven staat is het de 2 e keer dat er een nieuw kenteken is aangevraagd)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een duplicaatcode:

Bij verlies van een kentekenbewijs of kentekenplaat moesten altijd beide vernieuwd worden en kregen dan een zogenaamde duplicaatcode.

Dat kostte de voertuigeigenaren extra geld. Bovendien gaf het een hoop administratieve rompslomp en daar wilde de RDW van af.