Volgens onderhoudsboekje van Mazda 2 (2003) moet ik na 10 jaar zowel mijn aandrijfriem als distributieriem vervangen. Wat is een aandrijfriem??

Ik kan het niet goed terugvinden op internet. Ik lees over multiriem, V snaar, is dat allemaal hetzelfde als aandrijfriem?
Weet iemand ook of dit bij elkaar erg prijzig is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Antwoorden (3)

Een aandrijfriem is een type vermogensoverbrenging. Een of meer riemschijven kunnen aangedreven worden door een of meerdere aandrijfschijven. Riemen produceren weinig trillingen en stoten, en aldus weinig lawaai. Ze zijn bruikbaar voor grote asafstanden en er is weinig smering nodig.

Toegevoegd na 9 minuten:
De V-snaar of V-riem is een aandrijfriem voor machines. Deze loopt over twee poelies met dezelfde v-vorm. Dit heet een profiel. De profielen zijn gestandaardiseerd, waardoor het mogelijk is wereldwijd riemen te kopen voor machines.

Een handig woordenboek over autotechniek is ook te vinden op http://www.marcovw.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De distributieriem kan behoorlijk in de euro's lopen. afhankelijk van de garage moet je zeker rekening houden met een bedrag tussen de 300-600 euro.
Aandrijfriem, multiriem en de V- snaar is hetzelfde. Vervang je deze riem tegelijk, kost het je een paar tientjes meer voor de riem, extra arbeid is nihil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aandrijfriem ofwel de multibelt drijft meestal dynamo, waterpomp, airco,enz aan
Bij vervanging van deze multibelt is het verstandig de waterpomp en spanrollen ook te vervangen, omdat bij een nieuwe belt de krachten groter worden, lagers gaan dus stuk.
De distributieriem drijft de nokkenas(sen) aan, vervangen is noodzakelijk als deze riem knapt kunnen de kleppen door de zuiger slaan of krom slaan.
Goedkoopste is alles tegelijk te vervangen, aangezien de auto 10 jaar aut is hoef je niet noodzakelijk bij de dealer te zijn een goede vakgarage kan goede uitkomst bieden door een prijsafspraak te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden! Heel helpend! Wat zullen de totale kosten dan ongeveer zijn? Ik zag dat Kwikfit ook de distributieriem (aandrijfriem weet ik niet..?) kan vervangen voor laagste prijsgarantie. Is het een moeilijke ingreep? Auto heeft al 200000 op de teller staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De distributieriem zal in elk geval moeten worden vervangen, als de aandrijf riem breekt gaat je oranje lampje branden als teken dat de dynamo niet loopt dus ook niet bijlaadt en je vervolgens komt stil te staan omdat de ontsteking geen stroom meer krijgt.
Dus distributie noodzakelijk aandrijfriem aanvaardbaar risico?