Waarom werkt een hyperloopsysteem met een vacuüm en niet met meestromende lucht?
Het idee achter een hyperloopsysteem met een vacuüm is dat de trein geen lucht aan de kant hoeft te duwen en daardoor minder wrijving heeft en sneller kan gaan.
Dat vacuüm levert echter van allerlei problemen op.
- Technisch: hoe krijg en houdt je zo'n lange tunnel vacuüm wanneer je ook in- en uitstapplaatsen e.d. nodig hebt ? Nog los van lekken e.d.
- Veiligheid: wat als er een ongeluk gebeurt ? Hoe kunnen mensen in een vacuüm ontsnappen ?
Is het niet mogelijk om dat vacuüm te vergeten en in plaats daarvan de lucht met dezelfde snelheid door de tunnels te jagen als de treinen ?
De treinen hebben dan altijd een flinke meewind, zo gezegd. Ze hoeven dan nog steeds geen lucht voor zich weg te duwen en de problemen lijken mij, hoewel nog steeds aanzienlijk, maar toch een stuk kleiner dan die van de situatie met een vacuüm.
Je zal anders de lucht voor de trein met een flinke snelheid er weer uit moeten krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk
"Je zal anders de lucht voor de trein met een flinke snelheid er weer uit moeten krijgen." Niet per sé. In een gesloten systeem zou je die lucht gewoon rond kunnen pompen.
Stel je een gesloten fietspomp voor waarbij je de luchtdruk bij indrukken weg wil halen.
Hiervoor zou je dus alle voor de zuiger weg moeten pompen (met de snelheid van de zuiger) en inblazen achter de zuiger zodat daar geen vacuum achter ontstaat.
Kun je dan niet gewoon beter de zuiger door de lucht bewegen?
Daarbij, hoe stel je je dat voor bij meerdere pods in de zelfde buis?
Voor de sluis worden de pods op snelheid gebracht waarna ze, via de de sluis, op de hoge snelheidsbaan terecht komen. Bij het verlaten van de baan gebeurt het omgekeerde.
Niets wat het tegenhoudt dus.
"Nee, dan zou de 'zuiger' zelf de energie moeten leveren om de lucht te verplaatsen."
Dat willen ze dus juist voorkomen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.