Waarom werkt een hyperloopsysteem met een vacuüm en niet met meestromende lucht?

Het idee achter een hyperloopsysteem met een vacuüm is dat de trein geen lucht aan de kant hoeft te duwen en daardoor minder wrijving heeft en sneller kan gaan.

Dat vacuüm levert echter van allerlei problemen op.
- Technisch: hoe krijg en houdt je zo'n lange tunnel vacuüm wanneer je ook in- en uitstapplaatsen e.d. nodig hebt ? Nog los van lekken e.d.
- Veiligheid: wat als er een ongeluk gebeurt ? Hoe kunnen mensen in een vacuüm ontsnappen ?

Is het niet mogelijk om dat vacuüm te vergeten en in plaats daarvan de lucht met dezelfde snelheid door de tunnels te jagen als de treinen ?
De treinen hebben dan altijd een flinke meewind, zo gezegd. Ze hoeven dan nog steeds geen lucht voor zich weg te duwen en de problemen lijken mij, hoewel nog steeds aanzienlijk, maar toch een stuk kleiner dan die van de situatie met een vacuüm.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het probleem is, dat die bewegende lucht ook wrijving ontmoet, namelijk tegen de wand. Je lost het probleem van luchtweerstand dus niet op door de lucht mee te laten bewegen; je verplaatst het issue alleen.

In een vacuum kunnen theoretisch meerdere treinen rijden. En als er 1 moet wachten (op bijvoorbeeld een andere trein die bij een station stilstaat, ook al is dat kilometers voor je, Als je met luchtstromen gaat werken, gaat dat al heel moeilijk omdat je met elke snelheid te maken hebt. Mocht dan ook nog een systeem gaan maken waarbij afslagen mogelijk zijn, dan wil je echt een vacuum hebben, anders wordt het systeem helemaal gek. De andere mogelijkheid is natuurlijk gewoon bij buitendruk. Dat zie je bij elke trein / ondergrondse wat er nu ook is. Het is een beetje een alles of niets idee om het werkbaar te maken. Daarbij stijgt de luchtweerstand met kwadratisch met de snelheid en slechts rechtevenredig met de luchtdruk (zie ook https://www.softschools.com/formulas/physics/air_resistance_formula/85/) Dus om die hoge snelheden te halen, wil je echt de luchtdruk zo laag mogelijk hebben.

Vriend en vijand is het er over eens dat je geen vacuum buizenstelsel kunt maken van 1.000 kilometer lang. Elk lekje zou fataal zijn. Daarom wordt gedacht een de lucht weg te pompen vlak voor de pod of een systeem te maken die de lucht met enorme kracht van voor de pod naar de achterkant transporteert. Feitelijk gebeurt daarmee wat je voorstelt: de pod wordt door die lucht voortbewogen. Daarnaast is er nog een andere voortstuwing nodig om de benodigde hoge snelheden te bereiken.

Bronnen:
https://ocw.tudelft.nl/course-lectures/7-3...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100