Waarom werkt een hyperloopsysteem met een vacuüm en niet met meestromende lucht?

Het idee achter een hyperloopsysteem met een vacuüm is dat de trein geen lucht aan de kant hoeft te duwen en daardoor minder wrijving heeft en sneller kan gaan.

Dat vacuüm levert echter van allerlei problemen op.
- Technisch: hoe krijg en houdt je zo'n lange tunnel vacuüm wanneer je ook in- en uitstapplaatsen e.d. nodig hebt ? Nog los van lekken e.d.
- Veiligheid: wat als er een ongeluk gebeurt ? Hoe kunnen mensen in een vacuüm ontsnappen ?

Is het niet mogelijk om dat vacuüm te vergeten en in plaats daarvan de lucht met dezelfde snelheid door de tunnels te jagen als de treinen ?
De treinen hebben dan altijd een flinke meewind, zo gezegd. Ze hoeven dan nog steeds geen lucht voor zich weg te duwen en de problemen lijken mij, hoewel nog steeds aanzienlijk, maar toch een stuk kleiner dan die van de situatie met een vacuüm.

TurfGraver
een jaar geleden
Je bedoeld dus gewoon in de openlucht. :D
Je zal anders de lucht voor de trein met een flinke snelheid er weer uit moeten krijgen.
crispy
een jaar geleden
Hoe hard gaat die, en hoe wil je de lucht die snelheid laten krijgen? Ik denk dat je daar de reden vindt dat het met vacuüm beter is te realiseren.
TurfGraver
een jaar geleden
Hier wel een goede filmpje over de problemen met de hyperloop concept. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@TurfGraver
"Je zal anders de lucht voor de trein met een flinke snelheid er weer uit moeten krijgen." Niet per sé. In een gesloten systeem zou je die lucht gewoon rond kunnen pompen.
TurfGraver
een jaar geleden
Klopt Ozewiezewozewie, maar dan wel met de zelfde snelheid als van de pod.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dat is nou precies mijn idee
TurfGraver
een jaar geleden
Dan zal je dus nog steeds iets van een "vacuum" moeten creeren (lucht er uit zuigen) voor de pod (en luchtdicht afsluiten t.o.v. er achter).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dat is mijn vraag: hoezo is daar een vacuüm voor nodig ? De lucht kan toch gewoon op druk blijven ? Maar wordt alleen op snelheid rondgepompt waardoor deze (ongeveer) dezelfde snelheid heeft als de trein. Die trein heeft dan een extreme vorm van 'wind mee' zeg maar.
TurfGraver
een jaar geleden
Rond pompen zou betekenen weg halen voor de pod (zuigen of terwijl onderdruk creeren) en inblazen achter de pod.
Stel je een gesloten fietspomp voor waarbij je de luchtdruk bij indrukken weg wil halen.
Hiervoor zou je dus alle voor de zuiger weg moeten pompen (met de snelheid van de zuiger) en inblazen achter de zuiger zodat daar geen vacuum achter ontstaat.
Kun je dan niet gewoon beter de zuiger door de lucht bewegen?
Daarbij, hoe stel je je dat voor bij meerdere pods in de zelfde buis?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Nee, dan zou de 'zuiger' zelf de energie moeten leveren om de lucht te verplaatsen. Mijn idee is b.v. ventilatoren te gebruiken om de lucht in beweging te brengen. En hoe ik dan voor me zie met meerdere pods ? Heel eenvoudig alle pods bewegen in de tunnel allemaal dezelfde kant op met gelijke snelheid. De stations liggen aan zijtakken die via een sluis gescheiden zijn van de hoofdtunnel. In dat gescheiden stuk heerst dan natuurlijk geen wind.
Voor de sluis worden de pods op snelheid gebracht waarna ze, via de de sluis, op de hoge snelheidsbaan terecht komen. Bij het verlaten van de baan gebeurt het omgekeerde.
jc54
een jaar geleden
De max. snelheid in een hyperloop zou 1200 kmh. zijn. Laten we de helft nemen, 600 kmh. Als je nagaat dat een hevige storm tot zo'n 120 kmh. gaat, hoe denk je dan die snelheid van 600 kmh. te halen, laat staan 1200 kmh?
TurfGraver
een jaar geleden
"Het idee achter een hyperloopsysteem met een vacuüm is dat de trein geen lucht aan de kant hoeft te duwen en daardoor minder wrijving heeft en sneller kan gaan."
Niets wat het tegenhoudt dus.
"Nee, dan zou de 'zuiger' zelf de energie moeten leveren om de lucht te verplaatsen."
Dat willen ze dus juist voorkomen.
tinus1969
een jaar geleden
Waarom werkt een hyperloop systeem zo? Een hyperloop werkt nog helemaal niet en het is de vraag of het ooit gaat werken.

Het beste antwoord

Het probleem is, dat die bewegende lucht ook wrijving ontmoet, namelijk tegen de wand. Je lost het probleem van luchtweerstand dus niet op door de lucht mee te laten bewegen; je verplaatst het issue alleen.
een jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een vacuum kunnen theoretisch meerdere treinen rijden. En als er 1 moet wachten (op bijvoorbeeld een andere trein die bij een station stilstaat, ook al is dat kilometers voor je,
Als je met luchtstromen gaat werken, gaat dat al heel moeilijk omdat je met elke snelheid te maken hebt.
Mocht dan ook nog een systeem gaan maken waarbij afslagen mogelijk zijn, dan wil je echt een vacuum hebben, anders wordt het systeem helemaal gek.

De andere mogelijkheid is natuurlijk gewoon bij buitendruk. Dat zie je bij elke trein / ondergrondse wat er nu ook is. Het is een beetje een alles of niets idee om het werkbaar te maken. Daarbij stijgt de luchtweerstand met kwadratisch met de snelheid en slechts rechtevenredig met de luchtdruk (zie ook https://www.softschools.com/formulas/physics/air_resistance_formula/85/)
Dus om die hoge snelheden te halen, wil je echt de luchtdruk zo laag mogelijk hebben.
een jaar geleden
Vriend en vijand is het er over eens dat je geen vacuum buizenstelsel kunt maken van 1.000 kilometer lang. Elk lekje zou fataal zijn. Daarom wordt gedacht een de lucht weg te pompen vlak voor de pod of een systeem te maken die de lucht met enorme kracht van voor de pod naar de achterkant transporteert. Feitelijk gebeurt daarmee wat je voorstelt: de pod wordt door die lucht voortbewogen. Daarnaast is er nog een andere voortstuwing nodig om de benodigde hoge snelheden te bereiken.
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Vraag mij af wat dit allemaal toevoegd (behalve dan voor onderzoek en ontwikkeling), er zijn al magneettreinen e.d.