Mag je een begrensde 125cc rijden met een brommer rijbewijs?

Een vriend van me heeft een brommer waar een 125cc blok in is gezet. Vanwege een veranderde tandwielverhouding gaat deze alsnog nog maar 65km/h. Ook staat hij gewoon geregistreerd als brommer (45km/h). Is het legaal om op deze brommer te rijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

nee, daar mag je niet op rijden. de brommer is niet origineel meer. op een bromfiets mag max een motorblok zitten van 50cc. deze brommer valt met zijn 125 cc dus niet meer onder de brommers.

hou er dus rekening mee, dat je problemen kunt krijgen met je rijbewijs, maar ook met je verzekering. En verder zaken als een te hoge constructiesnelheid.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correct antwoord. Omdat het motorblok 125cc is valt deze in de rijbewijs categorie A1. Tenzij het vermogen van de motorfiets meer bedraagt dan 11kW, dan is categorie A2 noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Controleer trouwens ook even via de website van het RDW (online voertuig informatie) of hij geregistreerd staat met de juiste motorinhoud. Als dit niet aangepast is (en dus nog op 49 of 50cc staat), krijg je zelfs enorme problemen bij een eventuele staandehouding. De bromfiets is dan opgevoerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de krachten die een zwaarder blok op het frame uitoefenen zijn anders, kan ook gevolgen hebben voor de constructie van de brommer (kromtrekken etc.).