Wie heeft voorang in een situatie waar er een auto van rechts komt, en een auto voor je die af slaat?

Het is lastig uit te leggen, ik heb een schets gemaakt van de situatie. Ik ben al meerdere keren in deze situatie beland en ik weet niet wat het juiste is om te doen.
Ik zou zelf als laatste gaan, omdat ik zou wachten op de auto van rechts.
In de schets ben je de scooter (rode pijl) voor de duidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K
Antoni
2 jaar geleden
Als iedereen denkt volgens de verkeersregels een ander voor te moeten laten gaan (zoals het mij lijkt in deze situatie) moeten de verkeersdeelnemers door oogcontact of andere signalen een oplossing vinden.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Blauw, rood, groen
LeonardN
2 jaar geleden
@VraagAntwoord66 Nee. Er is geen enkele reden omdat als een oplossing te zien OVER een andere oplossing.
Dit is gewoonweg een patstelling. Blauw mag niet omdat groen van rechts komt.
Rood mag niet omdat blauw van rechts komt.
Groen mag niet omdat rood rechtdoor gaat op dezelfde weg.

Antwoorden (3)

In deze situatie (en er zijn meer situaties denkbaar) moeten alle drie verkeersdeelnemers voorrang verlenen. Al je strikt van de regeltjes bent sta je er volgend jaar dus nog.
Maar er geldt in het verkeer ook zoiets als hoffelijkheid, oog hebben voor het belang van een ander, en gewoon je gezonde verstand gebruiken. Het staat je volkomen vrij om naar de auto die wil afslaan te gebaren: ga jij maar voor.
2 jaar geleden
Lijkt een lastig geval maar het is simpel. In dit geval geldt 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor', daarom mag de scooter als eerst de weg vervolgen. Daarna mag de groene auto afslaan en tot slot de blauwe auto.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
De auto komt voor de scooter van rechts. En heeft volgens de verkeersregels voorrang. Zo simpel is het dus niet.
ItisILeClerc
2 jaar geleden
Helaas voor je: de blauwe auto zit niet op dezelfde weg.
Deze situatie is niet bij wet geregeld. Als iedereen gelijktijdig aan komt op de kruising is het niet zo dat de auto van rechts voorgaat (voorrangsregel) en dan de scooter (rechtdoorregel, is een gedragsregel). Of het omgekeerde.

Hier moeten de verkeersdeelnemers de actie op elkaar afstemmen met oogcontact/gebaar, om te voorkomen dat ieder blijft stil staan of gelijktijdig doorrijdt.

Zie ook de bron, daarin wordt een zelfde soort situatie beschreven.
Toegevoegd op 04 februari 2022 05:29: bron
Computoon
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Het mooie van dit soort situaties is dat iedereen tot stilstand komt. Vandaaruit is het veilig om op lage snelheid een oplossing te vinden uit de situatie.