Wat is het doel van deze camera?

Op de A50 staan verschillende van deze lantaarns met een soort camera eraan lijkt het wel.
Iemand die weet waarvoor ze dienen? De foto is genomen thv afslag 29 Wapenved/Heerde/Wezep bij HMP 229.5.

Op Google Maps zie je ook een auto van werkverkeer naast de paal staan. geparkeerd
Extra foto Google Maps met auto naast paal:
https://www.google.com/maps/@52.4105184,6.0156764,3a,15y,20.21h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbjYAPkt8OdeVjf9rBfT9Lg!2e0!7i13312!8i6656

Picture for question
3 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (1)

De beelden daarvan komen op het scherm in de controlekamer van Rijkswaterstaat, de wegbeheerder. Dan kunnen ze bijvoorbeeld zien hoe druk het is, en of ze de spitsstrook moeten openstellen.
Of als er iemand met pech langs de kant staat, dat ze een rijbaan kunnen sluiten (afkruisen).
En als het erg druk is, of mistig, dan zetten ze de matrixborden op 70 of 50.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Lijkt me de enig juiste verklaring. Vooral omdat enkele kilometers verderop in noordelijke richting het knooppunt Hattemerbroek ligt, de kruising met de A28 (Groningen-Zwolle-Amersfoort). Bij Hattemerbroek zijn al jarenlang vaak files, vooral op de A28. Op het gedeelte A50 richting Kampen zijn nogal eens ongelukken vanwege de rijstroken: dan weer 2, dan weer 1; dus filemelding en/of omrijden richting Kampen via de A28
teusvh
3 jaar geleden
https://www.bing.com/images/search?q=meldkamer+rijkswaterstaat&qpvt=meldkamer+rijkswaterstaat&form=IGRE&first=1&tsc=ImageBasicHover
SentWierda
3 jaar geleden
@teusvh. Ik wil een plus geven maar dat blijkt al een tijdje niet mogelijk.
teusvh
3 jaar geleden
Weet ook niet hoe dat komt, maar dat is inderdaad al een tijdje. Prima zo.
teusvh
3 jaar geleden
Ben wel eens bij ze wezen kijken, in Amsterdam ergens, omdat ik ook zo'n videowand wilde kopen. Indrukwekkend wel. En vervolgens zo'n zelfde aangeschaft voor 1,2 mio. Die wand zelf is niet zo duur natuurlijk, maar er zit een heleboel techniek achter, inclusief een regisseurskamertje. Staat nu bij de politie in Driebergen. Zij krijgen bij een ongeluk, waardetransport, als de koning op stap gaat of bij een achtervolging de beelden doorgezet van Rijkswaterstaat.
SentWierda
3 jaar geleden
@teusvh. En dan heb je op zo'n snelweglocatie dankzij deze camera's nog een activiteit die misschien de andere in belangrijkheid overtreft: alle kentekens registreren. Dit biedt legio mogelijkheden om strafbare feiten op te sporen (bijv. rijontzegging, geen belasting betaald, niet apk-gekeurd) of te reconstrueren (bijv. is de vluchtauto langs deze route gereden).
teusvh
3 jaar geleden
Daar valt ook heel veel over te zeggen, die nummer-registraties, maar dat zijn andere camera's. Die hangen meestal aan een portaal, achter de borden. Samen met de camera's van de trajectcontrole (snelheid). Zodat je ze niet ziet als je aan komt rijden.