Asvermogen is het vermogen van een motor, gemeten rechtstreeks aan de krukas. Dat wil zeggen zonder de verliezen buiten de motor tengevolge van wrijving (resulterend in geluid en warmteontwikkeling) en trilling aan en van alles wat door de motor mee aangedreven moet worden, zoals versnellingsbakken en assen.
Dit slaat dan op motoren in bijvoorbeeld auto’s en locomotieven. Bij een auto heb je aan de krukas meer vermogen dan aan de aangedreven wielen, want er gaat onderweg een deel van de opgewekte kracht verloren door omzetting in warmte, geluid, en trillingen.

Het begrip asvermogen heeft een bijzondere betekenis bij veel hedendaagse propellervliegtuigen waarvan de propellers door gasturbines worden aangedreven. Want bij een schroefturbine (een straalmotor met een propeller erop) wordt weliswaar een belangrijk deel van de opgewekte kracht geleverd via de as die de propeller aandrijft, maar daarnaast blijft er nog een flinke stuwkracht over in de naar achteren gerichte uitlaatgasstroom (zoals bij een straaljager). Je zou ook kunnen zeggen dat het een straalmotor betreft waarvan een groot deel van de kracht wordt afgetapt via een extra turbinewiel dat uiteindelijk de propeller aandrijft, maar waarbij de motor ook als straalmotor nog stuwkracht aan het vliegtuig geeft.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top, ook bedankt voor de extra uitleg!

Andere antwoorden (1)

Het vermogen wat via de as van de motor geleverd wordt, dus na verliezen in de cilinders en tandwielen.