Wie krijgt er voorrang op deze gelijkwaardige kruising?

Zie afbeelding in de bijlage. De rode en groene auto willen rechtdoor, de blauwe auto wil links afslaan. Wie krijgt er in de volgende situatie voorrang? en waarom?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vervoer
7.4K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Degene die het hardste door rijdt ;-) In de realiteit, wanneer ik deze situatie tegen kom...op een kruising in ons dorp dagelijks. Dan ben ik Rood. Iedereen komt aanrijden en stopt om te kijken wie wat doet...ik geef dan gas, ajuu paraplu ga ik niet op wachten, als niemand wil, dan ga ik wel. Volgens de regels? Ben niet zeker. Mijn gevoel zegt: Blauw, Rood, Groen. Omdat Blauw van rechts komt op Rood, en Rood van Rechts op Groen. Maar omdat Blauw afslaat ten opzichte van Groen, mag Groen misschien wel eerst, maar Groen en Rood gaan beide rechtdoor op dezelfde weg. En Rood komt van Rechts voor Groen...dus geen idee...
LeonardN
3 jaar geleden
"maar Groen en Rood gaan beide rechtdoor op dezelfde weg."
NEEN https://www.verkeer-oefenen.nl/verkeer-groep-6/voorrang/rechtdoor-op-dezelfde-weg-gaat-voor
Zoals je ziet moeten de twee op DEZELFDE weg zitten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
20/06/20 heb ik deze vraag al beantwoord. Van een andere vraagsteller dat wel:
"Indien het 3 auto's zijn hebben zij alle drie op een van de andere voorrang.
Rechts heeft voorrang
Rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang
Een van de drie geeft iemand voorrang anders kan dit niet opgelost worden. Rood heeft voorrang op blauw maar niet op oranje
Oranje heeft voorrang op rood maar niet op blauw
Blauw heeft voorrang op oranje maar niet op rood" N.B. oranje = groen hier
TurfGraver
3 jaar geleden
Dit noemt men "gelegenheidsvoorrang".
http://zelfverwijzing.blogspot.com/2015/09/gelegenheidsvoorrang.html
LeonardN
3 jaar geleden
Ietsjes andere situatie maar met dezelfde uitkomst.
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/672224/voorrang/
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ja Leonard, dat zei je idd bij je reactie op het tweede antwoord, maar toen had ik deze reactie al geschreven.
SentWierda
3 jaar geleden
Kan de vraagsteller uitkomst bieden over de positie van de rode auto? Staat deze beduidend dichter bij het kruispunt dan de groene en de blauwe auto? Of staan de auto's in gelijke positie?
LeonardN
3 jaar geleden
Dat maakt niets uit. (Ik snap werkelijk niet hoe je dit als een punt ziet).
In dergelijke situaties moet je ervan uitgaan dat als 2 auto's doorrijden er een ongeluk gebeurt.
Als zo'n ongeluk gebeurd is, kijk je naar VOORRANGSREGELS niet naar wie er een halve seconde of een paar meter eerder was.
Als dat wel bij wet geregeld was zou je hier zo een aantal relevante bronnen voor kunnen aanhalen.

Antwoorden (5)

Dit is een situatie waarin niemand voorrang heeft.
Groen moet wachten voor rood. (rood kont van rechts)
Rood moet wachten voor blauw. (blauw komt van rechts)
Blauw moet wachten voor groen. (groen gaat rechtdoor op de zelfde weg)
===
Je kan de situatie enkel oplossen door goed naar elkaar te kijken en met wat handgebaren.
Toegevoegd op 23 juni 2020 14:21: tekst
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Iedereen heeft voorrang op de een, maar tegelijkertijd.moet iedereen ook voorrang verlenen aan de ander.
Inderdaad, alleen op te lossen doordat iemand de ander voor laat gaan.
De eerste regel is verkeer van rechts gaat voor, maar in dit geval komen er 2 auto's van rechts. Dan kijk je naar de volgende regel: rechtdoorgaand verkeer gaat voor. De blauwe auto gaat niet rechtdoor, dus moet als laatst. Dan gaan de rode én de groene auto rechtdoor, maar de rode auto komt van rechts, dus ik denk dat die auto voor mag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-Min. Er is geen "eerste regel".
Ook lijk je "echtdoorgaand verkeer gaat voor." verkeerd te interpreteren. Hetis: "rechtdoorgaand verkeer OP DEZELFDE WEG gaat voor". Rood kan je dus niet zo beschouwen.
Daarnaast mag rood dus niet eerst, want deze moet op blauw wachten vanwege de volgens jou "eerste regel"...
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Leonard? Wanneer heb je het dan wel over dezelfde weg? In welke situatie bedoel ik dan? Want ik heb dat ook altijd zo geïnterpreteerd.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Dus dan is de regel eigenlijk pas geldig wanneer er 2 auto's op dezelfde weg rijden?
LeonardN
3 jaar geleden
Groen en blauw rijden op dezelfde weg. Rood rijdt op een andere weg.
Het gaat dus om:
"Dan gaan de RODE én de groene auto rechtdoor, "
Maakt niet uit waar rood heen gaat imo. "Dus dan is de regel eigenlijk pas geldig wanneer er 2 auto's op dezelfde weg rijden?"
Ja.
Groen en Blauw rijden op dezelfde weg, maar Blauw slaat af. Groen gaat rechtdoor, en heeft dus voorrang op Blauw.
Maar Rood komt ten opzichte van Groen van rechts en heeft daarom voorrang op Groen.
Dus wordt de volgorde Rood - Groen - Blauw.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Nee
Rood moet wachten voor blauw. (blauw komt van rechts)
Niemand. Deze situatie is niet sluitend geregeld in de wet.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Klopt. Eigenlijk heeft hier iedereen tegelijkertijd wel en geen voorrang. Komt aan op beleefdheid. +
De volgorde: rood - groen - blauw.
Uitleg. Rood is de auto die het eerst het kruispunt nadert. Daardoor moet groen voorrang geven aan rood. Vervolgens kan groen doorrijden want tegemoetkomend afslaand verkeer (blauw) heeft geen rechten ten opzichte van rechtdoorgaand verkeer.
Indien alle auto's tegelijkertijd het kruispunt naderen, dan is de volgorde: blauw, rood, groen. Want in principe gaat rechts altijd voor (een Nederlandse maatregel d.d. 1 mei 2000 die al jaren in andere Europese landen gold), zelfs als zou de blauwe auto een fietser, een scootmobilist of een man met een koe aan de hand zijn.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Daardoor moet groen voorrang geven aan rood."
Neen. Groen moet voorrang verlenen aan rood omdat groen van LINKS komt.
Rood heeft geen voorrang omdat blauw van rechts komt. Dat rood iets eerder bij de kruising komt is niet van belang.
===
"blauw, rood, groen. Want in principe gaat rechts altijd voor"
Klopt rechts gaat voor, maar blauw moet wachten voor groen, dat weet je zelf ook want daarvoor schreef je:
"Vervolgens kan groen doorrijden want tegemoetkomend afslaand verkeer (blauw) heeft geen rechten ten opzichte van rechtdoorgaand verkeer." Dikke min dus. Je spreekt je eigen verhaal tegen.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Verkeer is vooral een kwestie van afstand en snelheid. Degene die het eerst een kruispunt of een rotonde nadert heeft de meeste rechten. Bij gelijktijdig naderen geldt: rechts heeft voorrang.
Overigens heb ik mijn informatie ontleend aan een uitgave van ANWB/BOVAG/VVN.
LeonardN
3 jaar geleden
"Degene die het eerst een kruispunt of een rotonde nadert heeft de meeste rechten."
Is gewoonweg niet waar en dat weet je zelf ook hopelijk.
Als jij een ronde nadert, en er rijdt al iemand op de rotonde laat je die voorgaan als er mogelijk anders een ongeluk gebeurt.
Er is geen enkele wet die iets stelt als: "Wie het eerst komt wie het eerst maalt". "Bij gelijktijdig naderen geldt: rechts heeft voorrang."
Je EN bij gelijktijdig naderen geldt ook: "Verkeer op dezelfde weg gaat voor".
In dit geval conflicteren als het ware al die regels, of beter gezegd ze veroorzaken een patstelling waarin iedereen en niemand voorrang heeft. "Overigens heb ik mijn informatie ontleend aan een uitgave van ANWB/BOVAG/VVN."
Wat je bedoelt is dat je bepaalde informatie gemisinterpreteerd hebt en nu mensen wellicht op onjuiste gedachte brengt.
Het is niet waar dat de ANWB/BOVAG/VVN deze exacte situatie bespreekt en dan wat jij als antwoord geeft ook zo stelt.
Anders bron of maak maar een foto.