Waarom start mijn auto zo slecht met warm weer?

Met dit benauwde, warme weer start mijn auto vaak niet in een keer, maar lukt het vaak pas na de derde keer.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Het is echt alleen maar met warm, benauwd weer; in de winter lijkt hij juist helemaal in zijn nopjes en heb ik nergens problemen mee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
14.3K

Antwoorden (3)

Ik vermoed dat door verdamping in je carburateur je benzine toevoer even stokt ? ruik je ook een benzine lucht ?
11 jaar geleden
Dit verschijnsel heet vapour lock en betekend eigenlijk dat door de warmte de brandsof al is verdampt voordat het je motor bereikt. Deze zogenaamde 'gasbel' raak je kwijt door wat langer te starten waardoor het systeem 'ontlucht'
Google anders even op vapour lock om te zien wat dit verschijnsel is en doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder verdere info voor wat betreft de motor (diesel, benzine of lpg al of niet uitgerust met een injectiesysteem ) is en blijft het louter giswerk.

Het kan zoals al eerder gezegd is een vaporlock zijn, doch betreft het een motor met een injectiesysteem kun je dat wel wegstrepen.
Met een lpg uitgeruste voertuig kan de oorzaak ook gezocht worden in de convertor of de injectoren.
Maar dat laatste kan ook bij een benzine auto gezocht worden.
Daarnaast kunnen het ook de kleppen zijn.
Of een slecht werkende dieselpomp..........

Zoals je al merkt, zonder te weten om wat voor een type motor het gaat is het puur giswerk en kunnen alle goedbedoelde antwoorden er mischien wel gigantisch naast zitten.