Waarom worden onbewaakte spoorwegovergangen niet voorzien van rode lampen?

In Nederland kennen we nu 2 soorten overgangen: bewaakt met lampen, bellen en slagbomen. En onbewaakt met alleen een bordje: pas op trein. Bij een onbewaakte overgang kun je nooit ergens aan zien wanneer er een trein (of 2!) komt, behalve aan de trein zelf. Met de moderne technieken is het toch verdomde eenvoudig om een sensor te plaatsen, een rode lamp en een zonnepaneeltje?

Weet jij het antwoord?

/2500

De techniek is er natuurlijk al, die zorgt ervoor dat bij de beveiligde overwegen de lampen gaan knipperen en de bellen gaan rinkelen. Het werkt wel wat ingewikkelder dan met een simpele sensor. Dan wordt het een kwestie van kostenafweging. Als een overweg zelden gebruikt wordt, moet je dan duizenden euro's uit gaan geven aan aanpassingen aan de rails, randapparatuur langs de spoorbaan en de AKI met randapparatuur? In zo'n situatie is het -denk ik- goedkoper om de overweg definitief af te sluiten en het (meestal) landbouwverkeer om te laten rijden. Onbeveiligde overwegen zijn nu eenmaal gevaarlijk, vooral bij mist en duisternis.

Deze onbewaakte overwegen eorden niet beveiligd vanwege conflicten tussen ProRail en gebruikers wasrbij geencompromis mogelijk is. ProRail wil iha geen beveiliging maar dat de overweg volledi verdwijnt.

Het lijkt vooral een gedoe te zijn tussen Prorail en gemeenten en particulieren om deze gevaarlijke plekken (NABO) Niet Actief Beveilgde Overwegen aan te pakken. Men lijkt wel te willen maar het schiet niet echt op helaas; zie link

Bronnen:
https://www.prorail.nl/overheden/nabo

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100