Waarom worden onbewaakte spoorwegovergangen niet voorzien van rode lampen?
In Nederland kennen we nu 2 soorten overgangen: bewaakt met lampen, bellen en slagbomen. En onbewaakt met alleen een bordje: pas op trein. Bij een onbewaakte overgang kun je nooit ergens aan zien wanneer er een trein (of 2!) komt, behalve aan de trein zelf. Met de moderne technieken is het toch verdomde eenvoudig om een sensor te plaatsen, een rode lamp en een zonnepaneeltje?
De onbewaakte overgangen worden in NL vooral gebruikt door trekkers en vrachtwagens. Dat zijn grote lompe machines die er even over doen om vanuit stilstand op gang te komen. Om te kunnen zien OF er een trein komt, moeten ze eerst stilstaan. Als er op dat moment geen trein te zien is over een afstand van een kilometer, gaan ze rijden. Het duurt even voordat dan de achterkant van de wagen achter een trekker of truck aan de overkant is van een dubbel spoor. Als er op dat moment een trein aan komt razen met 130 km/uur, is het dus BOEM. Bij droog en helder weer kan een chauffeur makkelijk meer dan een kilometer spoor zien. Bij regen, mist of droogte (stofwolken van het zand van de akkers in de wind) kun je zo ver niet kijken. Een eenvoudige lamp (twee dus, aan beide zijden van het spoor 1) is altijd goed zichtbaar voor de chauffeur.
Maar nogmaals ik reed vrachtwagencombinaties..
https://www.nu.nl/binnenland/6053231/herstel-aan-spoor-na-aanrijding-bij-hooghalen-gaat-het-hele-weekend-duren.html
Ook worden er meerdere onbewaakte spoorwegovergangen beveiligd of opgeheven.
Er wordt dus aan gewerkt hopelijk.
Heel tragisch voor de omgekomen persoon!!
Het is zoals Abcde hierboven zegt, gelukkig worden ze steeds meer verwijderd of aan gepast dergelijke gevaarlijke plekken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.