Wanneer wordt er een fiets en voetgangerstunnel aangelegd van CS naar A'dam noord?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
Ritsuka
4 jaar geleden
Dat moet je aan de gemeente vragen

Antwoorden (1)

Vooralsnog gebeurt dat niet.

Oud-directeur omgeving Arie Klinkert legt uit waarom er geen ontwerp van een ondergrondse fietstunnel tussen het CS en Noord is toegevoegd aan de Noord/Zuidlijn-plannen. In de periode tussen 1994 en 1996 is er wel nagedacht over zo'n fiets- en voetgangerstunnel. De belangrijkste reden om het niet te doen was de sociale veiligheid. In die tijd was Amsterdam anders dan nu. Er gebeurde veel in allerlei tunneltjes, inclusief overvallen en andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Nu hoor je daar weinig meer over, maar dit was toen een belangrijk tegenargument.

Tegenwoordig gaat het in de discussie vooral over dieptes en de plek waar mensen naar beneden- of boven moeten. Voor voetgangers kun je lange roltrappen bouwen, maar dat kan voor fietsers niet. Daar is een lange hellingbaan beter voor, maar dat is lastig in te passen. Vooral bij een tunnel die haaks op het centraal station staat.

Er zijn al jaren plannen voor een fietstunnel of een fietsbrug, maar die komen er niet omdat het teveel geld gaat kosten. Je kunt gratis per pont overgezet worden.
Deze pont tussen de De Ruyterkade (Centraal Station) en de Buiksloterweg (Amsterdam-Noord) vaart dagelijks tussen 6.30 en 00.32 uur, minimaal 5 keer per uur. De vaartijd is ± 5 minuten.
Amadea