Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe herken je een in of uitrit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/60873-uitrit-of-inrit-herkennen-en-de-verkeersregels.html
Daar er nog veel onduidelijkheid is over de term inrit en uitrit. En men nog zoekende is naar uniforme herkenning.
tinus1969
6 jaar geleden
@PJJMulder, lijkt me basis voor een antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een inrit/uitrit is vaak herkenbaar aan: -een trottoir of een fietspad of een drempel die met het voertuig gepasseerd wordt,
-een toegangshek of een slagboom,
-een uitsparing in een hekwerk dat het perceel omsluit.
LeonardN
6 jaar geleden
In dit antwoord over woonerven is er heel wat over gezegd. Het is vooral het doorlopend trottoir in gevallen van uitritconstructies.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/653996/heef-voorrang-verlaten-woonerf/
Dat is natuurlijk maar een deel van de mogelijke in- of uitritten. http://www.verkeerskunde.nl/vraag-antwoord/vraag-en-antwoord/is-dit-een-uitrit-of-niet.40250.lynkx
De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt. Als aan deze twee criteria wordt voldaan, mag van de weggebruiker verwacht worden, dat hij of zij de uitrit als zodanig herkent en zich overeenkomstig gedraagt. Met name deze bovengenoemde passage komt vaak terug in rechtspraak over kruisingen en uitritconstructies.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Lijkt op een zijstraat, maar dan zonder verkeersborden, straatnaambord, haaientanden en/of stopstreep.
(Lees meer...)
jc54
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Een echte uitrit lijkt juist niet op een zijstraat.
LeonardN
6 jaar geleden
Jawel, soms wel daarnaast gebruik je dat ook in je eigen antwoord. Als je enkel het trottoir weg zou halen of anders zou kleuren zou je van een uitrit een zijstraat of weg maken.
Er is geen officiële eis voor een uitrit, maar in de praktijk is er sprake van:
-Een uitrit van een garage etc, duidelijk herkenbaar als iets anders dan een zijweg.
-Een uitritconstructie bij een zijweg; waarbij er sprake is van een stoep met zogenaamde uitritblokken (afgeschuinde stoeprand). Zie link voor een plaatje.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
"met zogenaamde uitritblokken (afgeschuinde stoeprand)."
In de praktijk is daar nu juist geen sprake meer van, in de link die je geeft staat het dan ook veel mooier beschreven mijns inziens: "Een uitritconstructie kenmerkt zich door een doorlopend trottoir of voetpad, >eventueel< een doorlopend fietspad en de zogenaamde uitritblokken." Zie ook de voorbeelden uit de vorige vraag die ook uitritten zijn zonder de zgn. blokken. De laatste foto is een uitrit, zonder uitritblokken, volgens het gerechtshof in Leeuwardeb.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/653996/heef-voorrang-verlaten-woonerf/
tinus1969
6 jaar geleden
@LeonardN, ik begrijp je reactie niet. Er staat toch dat er uitritblokken zijn (dat eventueel slaat alleen op het fietspad, zie het bepaalde lidwoord DE ipv EEN)?
LeonardN
6 jaar geleden
Zo lees ik de zin niet. Alles na eventueel is geldig op eventueel. Anders zou je ook de zin anders bouwen om verwarring te voorkomen:
"Een uitritconstructie kenmerkt zich door een doorlopend trottoir of voetpad en de zogenaamde uitritblokken, >eventueel< een doorlopend fietspad ."
Dan had je een punt, nu niet zo. Maar dat is sowieso maar de helft van het verhaal, het ultieme bewijs dat uitritblokken niet hoeven om toch een uitritconstructie te geven is na te lezen in het antwoord wat ik gaf en verwijst naar de uitspraak van een rechter. Fotobewijs met google-locatie en al. Het is voornamelijk een in dezelfde tegel en kleur doorlopend trottoir.
Misschien moet ik het je anders vragen. Als jij in de foto zoals door de vrager gegeven en door mij in het antwoord van rechts komt (dus uit de wat ik zeg uitrit) zou je dan stoppen voor verkeer van links? En zo ja waarom?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing