Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

In een auto met brandstof (benzine/diesel) werkt verwarming en airco samen met de motor. Warmte komt van de motorblok af, en voor airco, zit er een compressor in de loop van de V snaar. Maar hoe zit dat met een auto die 100% elektrisch is? Dan heb je geen warme motorblok en ook geen draaiende compressor, toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.1K

Antwoorden (2)

De elektrische auto - die trouwens al een baard heeft zo lang als de Eiffeltoren - staat de laatste tijd weer in de belangstelling. Alles gaat daarbij over de actieradius, het opladen van de batterijen, de voordelen ten op zichte van een benzine- of dieselauto, enz. Over één ding wordt echter in zeven talen gezwegen: de verwarming van de passagiersruimte. Een auto met een verbrandingsmotor gebruikt de motor als kachel, en gebruikt dus geen extra energie voor verwarming. Elektromotoren produceren echter nauwelijks warmte, dus werkt dit niet bij elektrische wagens. Dan blijven er drie mogelijkheden over:

1) Stroom uit de batterijen gebruiken om het interieur te verwarmen. Dit gaat de batterijen snel uitputten - batterijen hebben een energiedichtheid ongeveer 100 keer kleiner dan brandstoffen, daarmee verwarmen is dus bepaald niet efficiënt. En om het allemaal nog erger te maken presteren batterijen ook een stuk slechter bij lage temperaturen. De al beperkte actieradius van een elektrische auto gaat dus nog flink verder achteruit naarmate het kouder is.

2) Een afzonderlijk brandstofkacheltje installeren

3) Geen verwarming gebruiken, en het geringere comfort trotseren, desnoods een dikke jas aantrekken, een auto zonder interieurverwarming is bij koude nog altijd een stuk comfortabeler dan een fiets, bromfiets of motor, waarbij je geen verwarming hebt én ook nog eens de rijwind, die de gevoelstemperatuur nog verder omlaag haalt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals in het andere antwoord staat wordt verwarming in een elektrische auto een belasting voor de (beperkte) accucapaciteit.
Een airco werkt, net als in een benzineauto met een compressor en een ventilator.
Omdat de elektromotor geen V-snaar heeft zal in een elektrische auto de compressor een eigen elektromotor hebben, net zoals de compressor van een airco of koelkast voor thuisgebruik.