Boete door foutief parkeren terwijl een officiële ambtenaar dit niet heeft geconstateerd?

Beste mensen,

Vandaag liep ik de deur uit bij visite en zag een vrouw bij mij auto staan. Ze vroeg aan mij of ik al gebeld was door de politie. Dit was niet zo aangezien mijn auto een leaseauto is.
Blijkbaar stond ik geparkeerd op een invalide parkeerplaats (stom ik weet het).
De vrouw vertelde mij dat ik een boete van 400eu kon krijgen. Ik bood mijn excuses aan en reed weg.

Mijn vraag is: Komt de boete op mijn doormat? Er was geen politie of parkeerbeheer aanwezig die het heeft geconstateerd. Enkel de bevindingen van de vrouw. Is dit genoeg voor een boete?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
2.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Nee. Maar als een als een controleur (eerder) langs is geweest kan deze alsnog naar leasbedrijf opgestuurd worden.

Antwoorden (2)

De vrouw zei toch tegen je dat je een boete kon krijgen niet dat je er een kreeg. Dus nee je krijgt geen boete.
5 jaar geleden
Boetes mogen alleen worden gegeven door de politie en parkeercontroleurs. Als die het niet gezien hebben kun je dus geen boete krijgen. Als de vrouw, of anderen, de politie hebben gebeld om te zeggen dat jij daar geparkeerd stond zal dat niet tot een boete leiden.
Misschien is het toch gezien door politie of parkeercontroleurs, zonder dat jij het weet. Dan kun je uiteraard wel een boete krijgen. De laesemaatschappij zal de boete dan naar jou doorsturen.
De boete is inderdaad hoog: € 370
PS: als een auto op je eigen naam staat kun je zien of je nog boetes hebt te betalen via de site van het CJIB (zie link onder)