waarom noemen ze het ene een tunnel en het andere aqadukt?

een weg onder het IJ is een tunnel en onder de Haarlemerring vaart aquadukt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
4.8K

Antwoorden (4)

Een aquaduct is een brug , een tunnel .....een tunnel
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Tja... maar een echte brug gaat omhoog, om over de onderliggende weg heen te gaan. Een aquaduct gaat nooit omhoog, want dan zou het droog komen te liggen.
Frimu2
10 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/Brug ......waar staat iets van omhoog?
Cryofiel
10 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: die minnen zijn niet van mij... Ik heb slechts mijn "eerste beeld" geschetst dat in me opkomt wanneer ik aan een brug denk.
Frimu2
10 jaar geleden
Ik schat jou ook iets hoger in dan een lukraak minner, echter is een brug een heel breed begrip ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ben niet zo'n grote minnaar... ;-) Jouw voorbeeldbrug is geen breed begrip, het is vooral een hoog en lang begrip. ;-)
Frimu2
10 jaar geleden
Dat dan weer wel ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Min ook niet van mij. Dat wilde ik even kwijt. maar een plus voor je mooie afbeelding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ach nou zie ik het, dat is de Pont y Cysyllte (Bridge of Cysyllte) over de Dee in Wales. Is een Unesco werelderfgoed. Het is een bak waar het water overheen loopt. Ja noemt men ook aquaduct.
Heel kort gezegd:

Het grote verschil is dat in het geval van een aquaduct de waterweg door een betonnen bak stroomt, terwijl bij een tunnel slechts sprake is van een constructie onder de oorspronkelijke bedding door.

Toegevoegd na 8 minuten:
De tunnelconstructie bestaat uit geprefabriceerde losse afzinkelementen, gemaakt op een bouwdok en (over het water) gesleept naar de bouwplaats. Hier worden de elementen stuk voor stuk afgezonken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het grote verschil is dus de manier van aanleg. Alleen een betonnen bak of een constructie (is uit twee of meer delen samengevoegd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer een rivier[tje] in een bewoond gebied stroomt, wordt deze soms "geleid" om te kunnen stromen, geleid door een bebouwing, een betonnen bak bij wijze van spreken. Als er nu een weg nodig is, kun je een weg onder de rivier door graven. Daarvan zijn talloze voorbeelden [zie de link] en als je het een keer wilt zien, bij Gouda is een bekende [ik ben er al vaak onderdoor gereden].

Een weg die 'gewoon' onder de rivier door gaat is een tunnel.

[Uit de bron:]
Een aquaduct (Latijn: aquaeductus: waterleiding) is een brug voor een waterloop (spreng, rivier, kanaal) of waterleiding, waarbij andere verkeersstromen onder het water door worden geleid.

Zuid-Holland
Gouwe-aquaduct in de Gouwe bij Gouda (A12); 1981
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Een weg die ‘gewoon’ onder de rivier door gaat is een tunnel. Je bedoeld en je hebt het over het aquaduct bij gouda wat is nu je antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij toch duidelijk, Het eerste stuk, dus voor dat ene zinnetje over een tunnel, gaat over het aquaduct en het verschil met een tunnel door onder _*een rivier in een betonnen bak*_ een weg te graven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het over GRAVEN, je hoeft niet te graven bij een aquaduct, dat is nu juist het verschil, bij een tunnel moet je op een bepaalde manier graven.
een tunnel heeft een lange lengete onder breed vaarwater. Een aquaduckt heeft gaat onder een kanaal of smalle vaart door.