Hoe kan je een auto exporteren

Hoe kan je een auto naar het buitenland exporteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt naar een rdw keuringsstation gaan. Zie rdw.nl voor de locaties. Daar lever je de papieren in, vult wat formulieren in en betaalt wat handelingskosten. Op rdw.nl > exporteren vind je meer info.

Antwoorden (1)

Auto export voor particulieren begint bij VWE. Bij VWE servicepunten kunt u terecht voor alle benodigde exportdocumenten en kentekens als u een auto wilt exporteren.

Hoe kan ik mijn voertuig exporteren?

Om uw auto op een goede manier te exporteren, moet u een aantal stappen doorlopen. Ten eerste moet u uw kentekenregistratie in Nederland beëindigen. Dit kunt u doen door naar één van onze servicepunten te gaan of door ons Klant Contact Center in Heerhugowaard te bezoeken.

Hiervoor neemt u de volgende zaken mee:

Uw volledige meest recente kentekenbewijs Deel I (IA), Deel II (IB) en kopie van Deel III / Overschrijvingsbewijs (II);
De bijbehorende kentekenplaat/-platen;
Origineel en geldig legitimatiebewijs.

Benodigde exportdocumenten

VWE meldt uw voertuig af in het kentekenregister. U ontvangt van ons een uitvoerverklaring en VWE exportcertificaat waarop dit bevestigd staat.

Als u na de afmelding met het voertuig over de openbare weg naar de plaats van bestemming rijdt, dient u een uitvoerkenteken aan te schaffen. Dit kenteken is 14 dagen geldig. Zolang heeft u dus de tijd om het voertuig rijdend te transporteren naar het land van bestemming, waar het ingeschreven kan worden in het kentekenregister van het desbetreffende land.

Naast een uitvoerkenteken is het verplicht om het voertuig voor deze 14 dagen ook te verzekeren. Dit kunt u doen met de Groene kaart, eventueel aangevuld met de pechhulpverzekering Car Assistance zodat u bij pech onderweg snel en vakkundig geholpen wordt.

Om in het land van bestemming een kenteken te verkrijgen, kan bij de invoer van een voertuig een verklaring typegoedkeuringsgegevens nodig zijn. Op de verklaring typegoedkeuringsgegevens staan de technische gegevens, het typegoedkeuringsnummer en de euroklasse van het voertuig vermeld. VWE kan voor de meeste auto’s en caravans een verklaring typegoedkeuringsgegevens verstrekken, waardoor de invoer snel en eenvoudig verloopt.

Voertuigen die worden geëxporteerd naar een land buiten de Europese Unie, hebben een EAD Douanedocument nodig. Het douanedocument wordt afgestempeld bij de buitengrens als bewijs dat het voertuig daadwerkelijk is uitgevoerd.