Mag een garage 'rijklaarmaakkosten' berekenen voor een tweedehands auto?

ik wil een 2dehands auto kopen maar de garage zeg dat ik Rijklaarkosten moet betalen mag dat ?
In de site van ACM maag dat niet.Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Antwoorden (1)

Nee, dat mag inderdaad niet.
Vanaf 1 november 2016 zijn dealers verplicht om de kosten voor rijklaar maken op te nemen in de verkoopprijs. Dat betekent geen extra kosten meer achteraf. Afleverkosten in die zin zijn verboden. De prijs die je aangeboden krijgt is all-in.
Zoals ACM (inderdaad zegt): alle verplichte kosten moeten in de advertentieprijs zitten.
Het gaat bijvoorbeeld om:
• transportkosten van importeur naar dealer (bij nieuwe auto’s)
• APK-keuring (bij tweedehands auto’s, als de APK is verlopen)
• kentekenplaten
• recyclingbijdrage
• leges (bijvoorbeeld voor aanvraag of overschrijving kenteken)
• nulbeurt (ook wel afleverbeurt genoemd)
• verplichte extra garantie
Prijzen in prijslijsten of advertenties moeten inclusief deze verplichte kosten zijn.
SimonV