Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Fietser is uitgegleden doordat ze schrok van mijn plotelinge bocht, waar heeft zij recht op?

Ik ben tijdens het autorijden in een parkeervak gereden en heb er zoals elke dag mijn auto netjes neergezet. Opeens kwam er een dame strompelend op mij aflopen met haar leenfiets. Ze zei dat ik haar heb afgesneden, maar niet heb geraakt. Ze moest remmen waarbij ze is uitgegleden. Ik heb haar gekalmeerd en ben met haar meegelopen naar het kantoor waar wij beiden werken. Ik heb toegezegd haar een vergoeding voor haar broek te geven, waar een klein gaatje in zat.

Ineens krijg ik een mail van haar dat ze een tetanusprik gaat halen bij de dokter en dat het 25€ kost. Daarnaast ook de vraag gehad wat er gaat gebeuren met haar kapotte kleren en of ik mijn WA verzekering kan benaderen.

Ik heb het vermoeden dat ze er iets meer uit wilt halen dan nodig. Ik kan haar hooguit een kleine vergoeding voor haar broek geven, want uiteindelijk heb ik op geen enkele manier schade aangericht. Ze is zelf geschrokken en gevallen. Het viel allemaal erg mee. Ik heb inmiddels 8 schadevrije jaren. Nog nooit een verkeersincident ervaren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
bamibal
7 jaar geleden
Als de dokter een tetanusprik voorschrijft, dan wordt dat toch gewoon vergoed?
Rieneke1
7 jaar geleden
@bamibal, dat is helemaal niet gezegd. Zal van eigen risico afgaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even vrijblijvend contact opnemen met het juridisch loket. Zij kunnen jou hierop antwoord geven wellicht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De vraag is eerst of jij haar werkelijk op een onverantwoorde manier hebt afgesneden ?
Is ze alleen maar geschrokken omdat ze zelf niet oplette en daardoor (te) laat remde is een heel andere situatie dan wanneer jij plots haar pad blokkeerde waardoor ze geen kant meer uit kon.

Waar ze recht op heeft is dus een beetje afhankelijk van de details in deze situatie: variërend van geleden materiele schade én medische kosten tot helemaal niets.

Maar aangezien je bereid bent haar een vergoeding te geven blijkt dat je in elk geval een deel van de schuld op je neemt. (overigens complimenten voor je handelen achteraf !)

Dat ze een tetanusprik nodig heeft na een val over straat is niet zo heel gek. Maar natuurlijk kun je haar om een officiële rekening vragen als bewijs dat ze die prik werkelijk gehaald heeft.

Het wel-of-niet aangeven van de kosten bij de verzekering is een kostenafweging.
Wil je goed uitgezocht hebben wie verantwoordelijk is, dan zou ik zeker even contact met ze opnemen. Vraag dan ook gelijk wat het jou kost wanneer zij de kosten van de broek en de prik vergoeden. Dan is het rekensommetje gauw gemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je duidelijke reactie. Hier heb ik zeker wat aan :) Een fijne dag verder!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing