Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ja, de oprit is bedoeld om op snelheid te komen die op de snelweg ook word gereden.
zou anders een beetje raar zijn dat jij 80 rijd en dat jij je dan zo op de weg knalt waar iedereen 130 rijd. Het is levensgevaarlijk om met een te lage snelheid in te voegen, ik heb dit vaak gezien en ook vaak fout zien gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, en dat moet je vooral ook doen. Gevaarlijke situaties ontstaan als iemand invoegt met 70km/u Door nu al op snelheid die geldt op de snelweg in te voegen is het onderlinge verschil snelheid miniem en daardoor veel veiliger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Zo te lezen heb jij het over de invoegstrook, niet over de oprit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Zo te lezen heb jij het over de invoegstrook, niet over de oprit." Ja, ik zie dat oprit bedoeld wordt, maar uiteindelijk voeg je aan het eind van die oprit ergens in.
tinus1969
6 jaar geleden
Ietsje genuanceerder; ik zou op een oprit niet meteen plankgassend doortrekken naar 130. Niet alleen zit er nog wel eens een verraderlijke bocht in, het belangrijkste is dat je aan het begin van de invoegstrook een adequate snelheid en goed overzicht hebt. In het algemeen zal dat idd rond de 100 zijn, maar soms staat er zomaar een file...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ tinus1969, ik heb al een paar keer meegemaakt dat er aan het einde van de oprit (zeg maar op het invoeggedeelte) file of langzaam rijdend verkeer staat dat je bij het begin van de oprit niet ziet. Dus nooit met volgas de oprit opstormen!
Cryofiel
6 jaar geleden
Die regel geldt altijd en overal, niet alleen bij opritten en invoegstroken. "Je moet nooit sneller rijden dan je kunt zien", heb ik ooit eens gehoord. Rare zin, maar het komt erop neer dat je altijd tot stilstand moet kunnen komen binnen het deel van de weg dat je kunt overzien.
tinus1969
6 jaar geleden
@Cryofiel, wat jij noemt is (in iets andere woorden) een wettelijke eis. Je moet je voertuig tot stilstand kunnen brengen binnen de afstand dat je de weg kunt zien en deze weg vrij is.
Het snelwegbord betekent in Nederland dat je in principe 130 mag. Echter, je moet ook nog voldoen aan de wettelijke bepaling die zegt dat je veilig dient te rijden. Dat kan soms betekenen dat je minder hard mag
(Lees meer...)
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Voor de nuance!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding