wat is het verschil tussen onderzeeboten en ruimteschepen wat betreft detectie, signalen, etc.?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Kun je wat context geven ? B.v. waarom wil je dit weten ? En wat wil je met het antwoord doen ?
Thecis
6 jaar geleden
Het is inderdaad moeilijk te beginnen zonder wat meer info. Of liever gezezgd is het heel makkelijk, maar wordt het antwoord ellenlang als we zonder context aan de gang gaan...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
we hebben een project met school. waarbij we een onderzeeboot moeten ontwerpen. maar eerst moeten we natuurlijk wat vooronderzoek doen. dus maakt het ook niks uit als het een wat langer antwoord is. want dat hebben we juist nodig.
tinus1969
6 jaar geleden
Als je een onderzeeboor moet ontwerpen, waarom begin je dan over ruimteschepen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-Voor welke taken zijn onderzeeboten geschikt?
- Hoe werkt waterdruk in een zee of oceaan?
- Hoe en hoe snel bewegen signalen, zoals geluid en licht, zich voort onder water?
- Wat zijn verschillen tussen onderzeeboten en ruimteschepen, wat betreft detectie, signalen, etc.
-Wat is hiervan het gevolg voor de detectie van schepen (door een onderzeeboot) of bijvoorbeeld een dolfijn?
-En wat is het gevolg voor de stealth-eigenschappen van de onderzeeboot zelf? dit zijn bijvoorbeeld nog andere onderzoeksvragen die we moeten beantwoorden voor school. maar aan de vraag die ik heb gesteld kwam ik niet uit
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik zou ook niet weten waarom, maar misschien omdat luchtdruk en waterdruk hetzelfde uitgangspunt hebben?

Antwoorden (1)

Laten we eerst 2 onderwerpen uit elkaar trekken:
-Signalen gebruik je om met het (ruimte)schip te communiceren (het schip wil gevonden worden).
-Detectie gebruik je om een (ruimte)schip te vinden. (het schip is in eerste instantie onvindbaar)

Communicatiesignalen gaan meestal rechtstreeks van bron naar ontvanger terwijl detectie-signalen meestal eerst gereflecteerd en vervolgens weer opgevangen moeten worden.

Hét grote verschil tussen een onderzeeboot en een ruimteschil, in deze context, is het medium waar de signalen doorheen moeten.
Een ruimteschip vliegt immers in het luchtledige, terwijl een onderzeeboot door water omgeven wordt.

Licht, of nog beter: radiosignalen kun je prima door lucht en het vacuüm van de ruimte verzenden. Door water komen ze nauwelijks heen.

In water kan geluid zich erg goed voortplanten. Met speciale onderwater luidsprekers en microfoons kun je prima over redelijk grote afstanden communiceren maar in het vacuüm van de ruimte is het een waardeloos systeem.

Het principe van zenden en ontvangen is dus gelijk, maar het gebruikte medium, en daarbij de gebruikte techniek zijn totaal anders.

Voor het detecteren zul je dus ook totaal andere systemen nodig hebben: b.v. sonar (=systeem op basis van geluid) voor de onderzeeër en radar (=systeem op basis van radiosignalen) voor je ruimteschip.
Reddie
6 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor dit antwoord! Dit gaat zeker pluspunten opleveren
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Graag gedaan. Succes :-)