Hoe is de voorrang bij deze t-splitsing?

Stel je rijdt op een weg in de richting van de pijl met verder geen verkeersborden of tekens op het wegdek. Op een gegeven moment is er van jouw rechts een fietspad en het fietspad heeft haaientanden op het wegdek. Wie moet wie voorrang geven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
3.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Degene die de haaientanden tegenkomt moet altijd voorrrang verlenen. In dit geval de fietser dus
dudemeister
6 jaar geleden
Bedenk wie er rechtdoor gaat en wie er moet afslaan - dus een extra handeling moet verrichten - Degene die moet afslaan moet voorranf verlenen.
Antoni
6 jaar geleden
Nee, hoor, @dudemeister, soms is er een bocht in een voorrangsweg. Als er een andere weg aansluit aan die bocht is het mogelijk dat een voorranggever rechtdoor rijdt en de voorrangkrijger een bocht maakt.

Antwoorden (1)

Verkeer van het fietspad moet voorrang verlenen.

Haaientanden zijn kleine omgekeerde driehoekjes op een lijn, dwars op het wegdek. Ze hebben dezelfde betekenis als het bord B6. Dat is het driehoekig bord met wit vlak en rode rand. Dit bord is het enige driehoekige verkeersbord met de punt naar beneden op de hele wereld. Dus uniek van vorm en daardoor altijd herkenbaar, ook als het besneeuwd is. De letterlijke betekenis is: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.
SimonV