Mag je een adviessnelheid overschrijden?

Ik ben bezig met een theorie-examen op het internet, maar ik weet niet of het antwoord van deze vraag klopt (zie afbeelding).

Ik dacht namelijk altijd dat het geen probleem is als je een adviessnelheid een klein beetje overschrijdt. Hoe zit dit precies?

Alvast dank de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
12.1K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Begrijp ik nu goed dat jij hebt gezegd "dan is het geen probleem als u 55km/h rijdt" en dit is fout gerekend? Dat slaat helemaal nergens op. In Rhenen staan borden met advies snelheid 30. Daar kan (en mag) je 50 rijden. Vreemd dat een agent je daar niet voor bekeurd en dat het CBR zegt dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lastige is, dat er kennelijk geen duidelijke richtlijnen zijn voor het pláátsen van zo'n bord.
Meestal kun je (als het niet net giet van de regen of geijzeld heeft) er met een (soms veel) hogere snelheid veilig langs.
Ik neem die adviessnelheid dus meestal niet zo serieus (dom, weet ik).
Maar ik weet één bord te staan met een adviessnelheid van 60 km/h, waar je ook bij mooi droog weer zowat de bocht uit vliegt als je er 65 rijdt. Gevaarlijk, daar hadden ze dus beter 50 kunnen zetten, dat zou mooier passen in het gebruikelijke patroon!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verkeersinzichtelijk moet je er rekening mee houden dat snelheidsverschillen van plusminus 20 km/u geen uitzondering zijn. Personen die ter plaatse bekend zijn zullen mogelijk een hogere snelheid aanhouden, dan degene die onbekend zijn met de situatie.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
Ja, dat mag. In tegenstelling tot sommige 'adviezen' is dit advies daadwerkelijk vrijblijvend.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Gesp zo dom vind ik dat niet. Ik rij in Rhenen ook geen 30 op de nieuwe Veenendaalseweg. 30 is daar bespottelijk.
En ik rij ook geen 70 bij de oprit naar de A15 richting Tiel vanaf de A2. Je mag daar 130 dat doe ik niet maar 110 kan makkelijk sorry hoor waar slaat die 70 dan op? Dat is een verschil van 40km/h hoe komen ze bij dat soort snelheden?

Antwoorden (2)

Het woord zegt het al: het is een adviés. Je mag, als er geen andere beperkende omstandigheden zijn, dus harder rijden.
Maar als je er met 60 langs gaat en je zou betrokken raken bij een ongeluk, dan is het bij het bepalen van de schuldvraag een verzwarende factor dat je je niet aan de geadvisserde snelheid hebt gehouden.

Toegevoegd na 39 seconden:
geadvisserde = geadviseerde
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat mag. Het staat er natuurlijk niet voor niets, dat betekent dat je even op moet letten en beter ook niet al teveel harder kunt rijden dan de aangegeven snelheid. Maar als het daadwerkelijk de maximale snelheid was, zou er een ander bord staan. Zou je de adviessnelheid niet mogen overschrijden, dan was het een totaal onzinnig bord.

Maar als je tijdens je rijexamen dit bordt tegenkomt, kun je je er natuurlijk maar beter aan houden (+5 km max.)

Mijn ervaring is trouwens dat lang niet alle proefexamens helemaal correct zijn. Wel iets om op te letten: als je twijfelt, zoek het dan nog even na, en ga niet af op het antwoordmodel van dat proefexamen.