Hoe kan het dat er soms perfecte rondjes zitten in het asfalt op de straat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
heb je een foto?
LeonardN
6 jaar geleden
ronde gaatjes? ronde stippen van verf? ronde anderkleurig asfalt
fremar
6 jaar geleden
Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat men dat deed om na asfalteren te kunnen controleren of de dikte van het asfalt goed was of overal gelijkmatig is.
paulus811
6 jaar geleden
Als het geverfde rondjes zijn dienen deze om kaartmateriaal vanuit de lucht met elkaar te kunnen verbinden. Vragensteller moet aangeven welke rondje hij/zij bedoelt.

Het beste antwoord

Dat zijn (opgevulde) boorgaten.

Na het aanleggen van een weg moet worden gecontroleerd of dat op de juiste manier is gebeurd. Vroeger wilde een oplichtende wegenbouwer namelijk nog wel eens een slechte onderlaag aanleggen. Daar kwam dan toch een bovenlaag overheen, en die bovenlaag zag er prima uit. Maar doordat de onderlaag zo slecht was, ging zo'n weg al na korte tijd kapot. Voor de wegenbouwer was dat een makkelijke manier om de boel op te lichten: minder materiaal kwijt, sneller klaar dus minder arbeidsloon, en toch het geld opstrijken.

Daarom worden nu steekproeven genomen. Daarbij wordt de hele weg (onderlaag plus bovenlaag) doorboord. Er wordt als het ware een cilindervorming stuk uit de weg gelicht. Dat kan worden gecontroleerd op dikte, dichtheid, materiaalgebruik enzovoort.

Na het nemen van zo'n steekproef wordt het gat opgevuld met vulmiddel. Wat overblijft is een zichtbare cirkel.

Toegevoegd na 8 minuten:

Het boren en keuren gebeurde oorspronkelijk door de opdrachtgever, om de wegenbouwer te controleren. Tegenwoordig doet de wegenbouwer het meestal zelf, om de eigen processen te controleren.

Cryofiel
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Weer wat geleerd, +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk bedankt!