Zou zaagsel een goed alternatief voor strooizout kunnen zijn?

Of heeft iemand een beter alternatief als het zout op is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Zand of fijn grind is een prima alternatief, gebruiken ze in ander landen ook. Zaagsel zou op den duur nat en papperig worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik denk het niet, want als de sneeuw gaat smelten blijft al het zaagsel op de weg liggen.
Het geeft veel meer troep.
In Oostenrijk mengen ze het zout met grit (of is het grid), dat werkt ook goed. Of zand zou een alternatief kunnen zijn, dat wordt volgens mij ook wel gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zaagsel zal niet veel helpen, in landen waar het iedere winter vriest en sneeuwt, strooit men fijngemalen steen uit de bergen.
Doordat hier allemaal scherpe hoekjes aan zitten, helpt dit prima, ook met sommige soorten zand gaat het prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zijn wij dan ook onze bergen kwijtgeraakt en moeten we nu aan het zout.
Alternatief kan zijn fijn steengruis waardoor een betere grip wordt verkregen op sneeuw/ijs. Wordt ook wel 'porfier split' genoemd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij geen goed alternatief. Hoeveel bomen moet je fijn-zagen voor genoeg zaagsel? Als de sneeuw,en het ijs gaan smelten, waar blijft dan het zaagsel? Het lijkt mij dat dan binnen de kortste keren alle ZOAB verstopt.
(ZOAB staat voor zeer open asvalt beton, en heeft de eigenschap dat het snel water kan doorlaten).
jc54
14 jaar geleden
Denk dat de watermaatschappij hier niet zo blij mee zou zijn.
De afvoer putten zouden akelig verstopt raken.
En de waterzuivering draait overuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog afgezien van alle bovenstaande antwoorden met milieu overwegingen en dergelijke. Is zaagsel ook niet echt een alternatief aangezien dit niets meer doet wanneer het weer gaat sneeuwen, de sneeuw ligt er dan gewoon bovenop en smelt niet zoals het met zout wel doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dooi, wat blijft er over als het dooit...

Dus een goed alternatief is een temperatuur boven het vriespunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Colinda;

Ik denk niet dat we het van de vrouwen kunnen vragen, maar misschien werkt het als de heren hun blaas op de rijbaan willen lozen en hun hond ook daar willen laten pinkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zaagsel werkt niet en zand alleen om een eventuele sneeuwlaag ruwer te maken niet om de rijbanen te ontdoen van sneeuw en ijs dat soms dooit en 's avonds weer vast vriest omdat zand dan onder het ijs verdwijnt,als je zaagsel toevoegt aan ijs krijg je een substantie die veel langzamer dooit dan ijs alleen,dus ook van die kant is het niet raadzaam om zaagsel te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gehoord dat men in Belgie blazers gaat ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sneeuwblazers?? ijsblazers?? Ben benieuwd.
de allergoedkoopste kattebakkorrels kan gebruikt worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zaagsel laat de sneeuw en ijs niet smelten zaagsel is niks dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger....,werd de as uit de asla van de kachel op de stoep gegooid, dat werkte wel.