Bij een buts in metaal, hagel op auto, is het metaal opgerekt. Krimpt het metaal als de buts er wordt uitgedrukt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Het materiaal zal na de rek van de hagelinslag moeten worden 'gestuikt'. Stuiken is het tegenovergestelde van rekken. In het oude ambacht carrosserie-werker worden deze technieken nog wel toegepast. Tegenwoordig zijn die technieken haast onbetaalbaar geworden, plamuur biedt uitkomst....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat materiaal kan maar op 1 manier krimpen,en dat is met een brander gloeiend heet maken en met een doek met water krimpen,dus afkoelen met water.
Die manier met plamuur is makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echte carrossier deukt putjes of blutsen uit met een uitdeukhamer. Zie foto.

Dit is een hamer met op het slagvlak kleine piramides. Aan een zijde wordt een aambeeldje tegen de plaat gedrukt en aan de andere zijde slaat men met de hamer. De plaat wordt een beetje beschadigd, maar door het vervormen met putjes stuikt de plaat in en wordt deze weer vlak.

Met een vlakke hamer is het onmogelijk een buts te verwijderen. De buts wordt alleen maar groter omdat het metaal verder wordt opgerekt.
Edraket