Hoe kan ik mijn zenuwen onder controle houden tijdens autorijles?

Hallo allemaal!

In juni ben ik begonnen met autorijlessen en dit was een ontzettende uitdaging voor mij. Ik leerde het allemaal niet zo snel en was en ben nog steeds ontzettend zenuwachtig tijdens, maar vooral voor de rijlessen... Al de dag voordat ik rijlessen heb, word ik al zenuwachtig...

Nou had ik een pakket van 30 lessen, van 1.5 uur. Na 26 lessen had ik de tussentijdse toets. En die had ik tot mijn vreugde gehaald! Nu hoefde ik tijdens mijn examen geen bijzondere verrichtingen meer uit te voeren... Ik had nog 4 lessen en ik had volgens mijn rij instructeur een grote kans om in 1x te slagen... Echter gingen mijn lessen daarop waardeloos. Ik had veel aan mijn hoofd en was veel gestressd. Nu moest ik 2 extra rijlessen nemen. En ook deze verliepen matig. Na 6 lessen verder, moest ik een paar weken geleden afrijden. En zoals je waatschijnlijk al vermoed, was ik gezakt. Dik gezakt. Ik kan eigenlijk alles! Alleen de ene keer gaat bijv. het plannen goed... En de andere keer weer slecht. Er is geen 1 rijles, dat alles gewoon echt goed verloopt. Het autorijden op zich vind ik leuk, maar mijn geduld raakt op. Ik vind het erg vervelend dat mijn rij instructeur steeds weer moet ingrijpen of mijn fouten moet herstellen. Ik ben bij voorbaat al bang dat het mij allemaal niet gaat lukken.. eergisteren had ik weer rijles en dit ging weer slecht. Het voelt alsof ik het nooit ga halen. Over een paar weken moet ik weer op en mijn moed zakt nu al met lood in mijn schoenen...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Heel veel mensen zakken de eerste keer hoor, ik zelf ook. 2de keer ging bij mij wel goed, omdat ik toen wist wat er verwacht werd. Volgens mij zat ik 46 lessen totaal toen.

Antwoorden (1)

Ik denk eerder dat faalangst hier het probeem is.

Echter had ik bij mijn rijlessen ook steeds dat ik heel zenuwachtig was. Wat ik deed, was gewoon juist focussen op jet goede. Als er iets fout ging, leerde ik dat ik daar de volgende keer beter op moest letten. Er is eigenlijk niks om zenuwachtig voor te zijn. Het maakt namelijk ook niet uit of je foiten maakt of niet. Daarvoor zijn rijlessen nou eenmaal. Dat die fouten frustrerend zijn, begrijp ik heel goed, maar dat moet je los proberen te laten.

aarnaast ik het ook niet erg dat je niet in 1x geslaagd bent. Vrijwel iedereen die ik ken heeft er langer over gedaan. Uiteindelijk slaag je wel!

Mbt de faalangst: op internet zijn er veel sites die hiermee kunnen helpen.