Na hoeveel tijd is een automotor warm?

Als ik de auto start en vervolgens steeds rustig optrek en gewoon rustig rijd zonder hoge toeren te maken, bereikt de temperatuurmeter na ongeveer vijf minuten zijn normale stand. Je zou dan denken dat de motor dan warm (op temperatuur) is.

Nu las ik laatst bij de ANWB dat de temperatuurmeter slechts de temperatuur van het koelwater aangeeft. Dus het koelwater is dan op bedrijfstemperatuur, maar dat geldt niet noodzakelijkerwijs voor de hele motor.

Mijn vraag is: na hoeveel tijd is de hele motor warm (op bedrijfstemperatuur)? Dit bij een rustige rijstijl, maar wel rijdend, dus zonder lang te hoeven stilstaan voor stoplichten en voorrangswegen.

Toegevoegd na 29 minuten:

Voor zover het uitmaakt: het gaat om een relatief moderne diesel.

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Auto's
35.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na 20 a 25 km

Antwoorden (2)

Het koelsysteem is middels een thermostaat gescheiden in twee gedeeltes. Grofweg gezegd de motor en radiateur (radiator). Op het moment dat je gaat rijden staat de thermostaat dicht en zal alleen de koelvloeistof rondom de motor verwarmd worden. Op het motorblok zelf zit de temperatuurmeter. Deze geeft de actuele temperatuur van je motorblok aan. Dus is het heel aannemelijk dat je in of rondom 5 minuten de bedrijfstemperatuur van de motor hebt bereikt. Wordt de motor (koelvloeistof) te warm dan gaat de thermostaat zich openen en voert de overtollige warmte dan af via de radiateur.

Dus kort door de bocht: ja dit geld voor de gehele motor. Mvg. TX
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De motor is pas op bedrijfs temperatuur als de olie zijn juiste coëfficiënt berijkt heeft en niet als
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het koelwater dat is en dan spreek je over kilometers na gelang het wwertype.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kennelijk heb ik geen verstand meer van auto's gezien de minpunten.
Graag zie ik dan een beter/ander onderbouwd antwoord.
Bordensteker
9 jaar geleden
Als de naald gestopt is met bewegen, is de temperatuur van het koelwater op de plaats van de voeler (sensor) constant geworden. Vraagsteller Cryofiel vermoedt dat dat niet het hele verhaal is.
Welnu, ook mij staat bij dat dat niet wil zeggen dat het koelwater onderin de motor, en de motor zélf dan ook al overal helemaal warm zijn, en hetzelfde geldt voor de motorolie. Dit is ook mijn eigen ervaring in de praktijk met een (deels) vloeistofgekoelde vliegtuigmotor en met automotoren, en ook de grote scheepsdiesel die in mijn werklocomotief staat. Ik denk dat het antwoord van Hobbit en de reacties van Kolibri2014 wat dat betreft dichter bij de waarheid zitten. En ik vind (zonder nu met minnen te gaan werken) dat het antwoord van TX dus inderdaad iets te kort door de bocht is.
Maar het is me nog niet gelukt om over dat specifieke punt iets duidelijks te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Bordensteker: Ik heb de vraag nog eens goed 'nagelezen' en ben van mening dat ik een correct/begrijpelijk antwoord heb gegeven. Dat er dan 2 minnen vallen zit ik niet mee maar.. dan verwacht ik ook feedback of een (beter) antwoord. Autotechniek is voor mij een stukje persoonlijke kennis en wil dit middels GV graag delen.
Jouw reactie stel ik zeer op prijs. Mvg. TX
Een motor is op bedrijfstemperatuur als de motorolie op temperatuur is dus rond de 80 graden. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de buiten temperatuur en de belasting van de motor. Tevens zal een benzine motor eerder op temperatuur zijn dan een diesel omdat het rendement van een diesel hoger is. Een benzine motor zal gemiddeld na ca 15 minuten rijden op bedrijftemperatuur zijn. Voor een diesel duurt dit langer. ^lr
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
^Like