Waarom is er nog steeds geen bruikbaar alternatief voor de luchtband?

De luchtgevulde rubberen band aanvankelijk in 1841 uitgevonden door de Schot Robert William Thomson en toegepast op de fiets, was het begin.
In 2009 gebruiken wij nog steeds datzelfde princype. Zou er nu nog echt geen 'massief' alternatief zijn voor die luchtvulling? (zijn we in ierder geval af van 'lekrijden')

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn wel alternatieven, maar die hebben meer nadelen dan voordelen.
-Een nadeel is bijvoorbeeld dat het duurder is.
-Een nadeel is dat een wiel daardoor een grotere massa krijgt (lucht weegt nu eenmaal heel erg weinig) en dan krijg je problemen met extra brandstofverbruik, problemen met afvering van de auto (verschil tussen het afgeveerde gewicht en niet afgeveerde gewicht neemt af, waardoor het comfort afneemt).

Er zijn nu eenmaal uitvindingen die gewoon goed zijn en heel lang meekunnen. Bijvoorbeeld een bout en moer. Of een luchtband.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet slechts je comfort neemt af maar vooral je wegligging (= veiligheid) +1

Andere antwoorden (6)

Omdat er niets beters is, dan een luchtband... Daarom... Het is het beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel technische ontwikkelingen hoor. Nog even wachten tot ze betaalbaar worden, maar het is denk ik op de lange duur niet tegen te houden.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
omdat een luchtband het meeste comfort bied word deze nog altijd gebruikt,er zijn alternatieven die gebruikt worden als comfort niet verder van belang is zoals cusshionbanden of volrubberbanden beide worden op grote schaal gebruikt voor oa heftrucks en hoogwerkers, omdat deze met lage snelheid over vlakke terreinen voortbewegen is het voor die voertuigen beter om die produkten te gebruiken omdat deze niet gaan lekken, Als je een goede kwaliteit banden op je auto of fiets monteerd dan valt het met lekrijden over het algemeen wel mee,de keren dat ik een lekke band heb tijdens normal gebruik op de weg zijn zo minimaal dat het ook niet zou lonen om een alternatief te zoeken. (gemiddeld 1 per 50000 km ) omdat de banden van te voren al versleten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De met lucht gevulde band IS het alternatief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt bij de betere autobedrijven en bandenspecialisten je banden met stikstof laten vullen. Het alternatief is er dus wel al degelijk. Voordeel van stikstof: Blijft langer op de juiste spanning en mede daardoor verbruik je minder brandstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra er een echt goed alternatief is uitgevonden en dat nog goed en lang bruikbaar is, laat ik het je direct weten.